Vänsterpartiet välkomnar nya dokument från Wikileaks

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2010 12:52 CEST

– De systematiska övergrepp som begås i Irak är oerhört upprörande. Ansvaret vilar tungt på den irakiska regeringen, men också på USA som överlämnat tusentals gripna fångar till de irakiska säkerhetsstyrkorna. Wikileaks visar att Irak såväl som USA tydligt brutit mot bland annat FN:s tortyrkonvention. Sverige borde vara ett land som står upp för de mänskliga rättigheterna, även när de kränks av USA och USA:s allierade. Sverige måste fördöma dessa övergepp mycket kraftfullt, säger Hans Linde, utrikespolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

– Wikileaks har tidigare visat hur horribla övergrepp och tortyr var mycket mer omfattande än vad vi visste i Afghanistan, nu visar de nya dokumenten att samma sak gäller i Irak. Ännu tydligare förstår vi nu vikten av att vi får ta del av ocensurerad information.Vi kan inte utelämnas till amerikansk militärcensur för att svenska folket ska kunna bilda sig en uppfattning om krigen. Världen har rätt att veta vad som försiggår och därför välkomnar vi Wikileaks avslöjanden, säger Hans Linde.

Kontakt: Hans Linde 070 290 07 40

Pressekreterare: Mathias Leveborn 08 617 51 05