Vänsterpartiet Göteborgs Stad

Vänsterpartiets bostadspolitiska talesperson besöker AB Framtiden i Göteborg

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2010 09:02 CET

Vänsterpartiets bostadspolitiske talesperson, riksdagsledamot Egon Frid, besöker tillsammans med riksdagsledamot Eva Olofsson (V) och riksdagskandidaten Marlene Svensson (V) från Göteborg  AB Framtiden, tisdagen den 23 februari. De har med sig den färska rödgröna bostadspolitiska överenskommelsen.

Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill möta bostadsbristen genom ökat bostadsbyggande.

– Sverige behöver en ny bostadspolitik med tydliga och starka ambitioner. Vi vill därför utforma ett statligt stöd för att stimulera ökat bostadsbyggande med inriktning mot hyresrätter till rimliga kostnader och med miljövänlig teknik, säger Egon Frid (V).

– För oss är bostaden en social rättighet. Alla människor, inte bara de med särskilt goda ekonomiska förutsättningar, ska ha möjlighet att bo bra. Särskilt unga har idag en svår situation på bostadsmarknaden, säger Marlene Svensson (V).

– Vi vill föra en bostadspolitik som aktivt leder till fler jobb och ökad välfärd. En fungerande bostadsmarknad är en förutsättning för rörligheten på arbetsmarknaden. Vi inom det rödgröna samarbetet kan aldrig acceptera att en bristande bostadspolitik sätter hinder för människor att flytta för att pröva ett nytt arbete eller påbörja en utbildning, säger Eva Olofsson (V).

För mer information kontakta:

Egon Frid (V), bostadspolitisk talesperson
E-post: egon.frid@riksdagen.se