Vänsterpartiets försvarsmotion: Snabb insatsstyrka förutsätter FN-mandat

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2004 13:55 CEST

Idag lämnade Vänsterpartiet in sin försvars- och säkerhetspolitiska motion. Där slår vänsterpartiet fast att ett FN-mandat är ett ovillkorligt krav för ett beslut i riksdagen om svensk medverkan i internationella insatser.

- Det måste vara kristallklart att ett FN-mandat är grunden för att sända svensk militär trupp på ett internationellt uppdrag säger Berit Jóhannesson (v), ledamot i försvarsutskottet.
Vi tar också tydligt ställning för alliansfrihet och mot EU:s utveckling mot en gemensam armé och solidaritetsklausul.

I motionen varnar vänsterpartiet för en utveckling inom EU där gemensamma försvarsgarantier urholkar möjligheten för Sverige att förhålla sig neutralt i en eventuell framtida konflikt.

Vad gäller Försvarsmaktens nya organisation påtalas att Försvarsutskottet måste få ett bättre underlag inför sin behandling. Men också att K4 blir kvar i Arvidsjaur och därmed inte flyttas till Boden.

De femton senaste årens olyckor visar samhällets stora behov av räddningstjänst med helikoptrar. Därför föreslår Vänsterpartiet att regeringen snabbt ska utreda möjligheten till att skapa en ny organisation för räddningstjänst för de helikoptrar, s.k. Superpumorna, som idag finns utplacerade på Säve, Berga, Ronneby och Boden/Luleå

För kommentarer till motionen, kontakta:
Berit Jóhannesson, riksdagsledamot, 0703-43 96 73
Hediye Güzel, pressekreterare till Lars Ohly, 070-306 66 03