Vänsterpartiet Storstockholm

Vänsterpolitik för jobb

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2011 07:34 CET

Stockholmsvänstern satsar i sitt förslag till budget sammanlagt 124 mnkr på arbetsmarknadsåtgärder för långsiktiga förändringar. Idag förvaras arbetslösa någonstans där de inte stör, eller reas ut på arbetsmarknaden.  (V)s förslag riktas mot de förorter där arbetslösheten är högst och utbildningsnivån lägst. 35 miljoner till fler platser på Komvux, som under den borgerliga majoriteten halkat under genomsnittet för landet.

Unga som hoppar av skolan ska med Vänsterpartiets budget sökas upp inom 14 dagar för att göra upp en individuell framtidsplan. 18-20: åringar ska kunna läsa in gymnasiekompetens med försörjningsstöd. Idag får de inte den möjligheten och är därmed chanslösa på arbetsmarknaden, oavsett hur många jobbcoacher de får träffa.

-           I Rinkeby-Kista var arbetslösheten i september 6,7 % och på Östermalm var 1,7 %. Samtidigt vet vi att 30 % av de som idag går på jobbtorgen har utbildning under gymnasienivå. Detta är en klassfråga, säger Karin Rågsjö (V)  Vice ordf. i arbetsmarknadsnämnden.

-          Det borde vara Stockholms ansvar att ge varje ung människa maximala förutsättningar för att klara sin utbildning. Så är det inte idag. Allt för många lämnas på vägen. Då krävs en ny chans - en andra chans i stället för praktikjobb efter praktikjobb, säger Karin Rågsjö

För mer info:
Karin Rågsjö 070 216 07 61

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/