Lokal-TV Nätverket i Sverige AB, Kanal Lokal

Väntan är över

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 10:11 CEST

Idag återvänder fd "Morgonprogrammet" från Kanal Lokal även till radio. Ingemar Allén, Peter Sandholt, Mari Aune och de andra i Göteborgs populäraste morgonprogram byter namn till Rivstart och direktsänds som tidigare på Kanal Lokal men kommer nu finnas på Göteborgs nya rockstation Bandit 104,8.

Det var under sommaren 2008 som Kanal Lokal och MTG radio inledde ett samarbete. Det innebär att sändningarna som tidigare gick ut genom MixMegapol nu kommer att höras på Göteborgs nya rockstation Bandit 104,8 istället.

- Vi har visserligen bytt namn till Rivstart och bytt radiokanal, men i övrigt kör vi på som vi alltid har gjort fast med bättre musik. Under en period har vi sänt bara i TV men det är klart att vi saknat radiolyssnarna. Interaktionen med radiolyssnarna är ju en av hörnstenarna i vårt koncept, säger Ingemar Allén, programchef på Kanal Lokal.

Rivstart kommer, liksom tidigare, produceras av Kanal Lokal i både radio och TV och består av programledarna Ingemar, Peter och Linda samt Mari som rapporterar om trafiken. Linda sitter just nu i karantän och men är med i programmet igen den 15 september.

- Vi ville se till så att Ingemar och de andra får bästa möjliga plattform för radiodelen av programmet och MTG radio har gett oss friheten och möjligheterna som krävs. Genom MTG's undersökningar har vi fått tydligt bekräftat att programmets publik gillar rockmusik, säger Peter Björklund, stationschef för Kanal Lokal Göteborg.

Programmet kommer att sändas som vanligt mellan 07-09 alla vardagar på Kanal Lokal och i Bandit 104,8 mellan 06.00-10.00. Bandit har tidigare bara funnits i Stockholm, men etableras nu också i Göteborg.

- Förutom Rivstart kommer vi även producera all övrig sändning på Bandit 104,8. Det innebär att vi och MTG kommer köra en 100% lokal rockstation i Göteborg och det är riktigt kul, avslutar Peter Björklund.

I samband med nylanseringen satsar man också på en massiv reklamkampanj för programmet och Göteborgs nya rockstation Bandit 104,8 som går ut över hela Göteborg.

För mer information:

Peter Björklund, Stationschef Kanal Lokal

peter.bjorklund@kanallokal.tv

www.kanallokal.tv

Micke Svensson, Presschef MTG Radio

Telefon: 08-562721 85 / 0736-99 21 85

micke.svensson@mtgradio.se

Om Kanal Lokal
Lokal-TV Nätverket i Sverige AB har sändningsrätter för lokal-tv i Göteborg, Stockholm/Mälardalen och Fjärde Storstadsregionen med tvillingstäderna Linköping och Norrköping, samt i Skåne. Nytt sändningstillstånd har erhållits i Småland, Dalarna/Värmland och i Norrland.

Stationerna drivs som regionala dotterbolag till moderbolaget Lokal-TV Nätverket i Sverige AB.

Kanal Lokal sänds som okodad kanal (kanalplats 81) i det digitala marknätet och går att se om man har en digitalbox - antingen en sk fribox utan abonnemang eller via Boxer. Kanal Lokal kan också ses genom flertalet kabel-tv-nät.