Memo Förlag AB

Värdefull tavla sönderskuren - deckarduon Moa och Måns får fullt upp i ny Hemliga Klubben-bok!

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 21:00 CET

Nu släpps barnboksförfattaren Susanne MacFies fjortonde bok. Det är ”Hemliga Klubben – Fallet med den gåtfulla damen” som nu landar på Sveriges bokhandelsdiskar. Boken är den sjätte om Hemliga Klubben, en serie spännande och kluriga deckarböcker för barn. Den första boken i serien släpptes i april 2010 och de har snabbt funnit många läsare.

Böckerna utspelar sig i caféstaden Alingsås och denna gång är handlingen förlagd till Stampens Kvarn där deckarduon får fullt upp att göra när en unik tavla i en värdefull konstsamling plötsligt blir förstörd. Moa och Måns är på invigningen av den unika utställningen. Alla väntar ivrigt på att snart få se den berömda tavlan "den gåtfulla damen". Men när tyget äntligen dras bort från den övertäckta tavlan är den sönderskuren! Ett solklart fall för Hemliga Klubben!

Susanne MacFie är också aktuell med boken "Vilda Våghals", som av läsare brukar beskrivas som en modern variant av Pippi Långstrump, självständig och modig med massor av fantasi och upptåg och för tillfället föräldralös. Boken, som släpptes i slutet på september, är fylld med humor, hjärta och upptåg.

Kompletterande medier
Hemliga klubben-böckerna har en egen hemsida www.hemligaklubben.nu och finns också på Facebook http://www.facebook.com/hemligaklubbenserien

Böckerna finns också som ePub och att ladda ner som app från "Mix Media Books" från Apples Appstore till iPhone, eller iPad. Appen tillför ytterligare en dimension till den tryckta boken och är en mix av media, film, ljud, interaktivitet, Web och Facebook där läsaren får tillgång till en mängd ny information och kan läsa och lyssna på boken samtidigt. Boken är inläst av Morgan Alling och finns också att ladda ner för MP3.

Bokvideon för Hemliga Klubben vann Svenska Bokvideopriset 2011 i kategorin Bästa barnboksvideo. Tävlingen arrangeras av Svensk Bokhandel och det är läsarna och svenska folket som röstar fram vilken som är Sveriges bästa bokvideo. Länk till bokvideon på Youtube http://www.youtube.com/watch?v=MFL8oOwmeo8

Vilda Våghals finns också på Facebook www.facebook.se/vildavaghals

Deckarvandringar för barn baserade på Susanne MacFies böcker
Susanne MacFies böcker om Hemliga Klubben har också blivit deckarvandringar. Det är Alingsås Turistbyrå som anordnar deckarvandringar för barn i Alingsås och dessa återkommer till sommaren. Då får barnen följa med Moa och Måns igen, huvudpersonerna i böckerna, på en spännande tur i Alingsås. Under en timmas tid får de besöka platser ur böckerna, lösa kluriga fall och lära sig Moas och Måns hemliga språk i böckerna. Vandringarna leds av erfarna guider utklädda till Moa och Måns.

Snabbfakta om Susanne MacFie
Susanne MacFie är barn- och ungdomsförfattare. Tidigare har hon skrivit två böcker om den påhittiga Myrra, som båda sänts som radioföljetong i Sveriges Radio. Hon har också skrivit serien Legenden om De Fyra Elementen, som funnit många läsare och som även satts upp som teaterpjäs i Finland. Susanne är uppvuxen i Alingsås och bor där med sin man, som illustrerar Hemliga Klubben-serien, och sina tre barn. Och det är just i Alingsås som hon låter sin deckarserie om Moa och Måns och deras hemliga klubb utspela sig. Hennes senaste bok är Vilda Våghals, illustrerad av Sarah MacFie. Susanne arbetar numera heltid som författare men har en mångårig erfarenhet som informationschef på bl a Västsvenska Industri- och Handelskammaren, ALMI Företagspartner och Volvo Parts inom AB Volvo. www.susannemacfie.se

Utgivna böcker av Susanne MacFie
Myrra – 7 och en kvart (2002)