SIS, Swedish Standards Institute

Värdera varumärket rätt – Internationellt projekt tar fram riktlinjer för tydligare varumärkesvärdering

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2007 08:45 CEST

Företag satsar allt mer på kommunikation och på att stärka sitt varumärke. Men idag kan det vara svårt att kvantifiera, mäta och förstå hur mycket varumärket verkligen är värt. SIS, Swedish Standards Institute deltar i ett nytt internationellt projekt som tar fram gemensamma riktlinjer för värdering av varumärken.

Värdet av ett starkt varumärke ökar. Varumärkets värde används som underlag bland annat vid förvärv, kapitalanskaffning eller inför tvister. Men idag använder företag olika metoder både för att värdera sina varumärken och för att presentera resultatet av värderingen, något som det nya projektet vill komma till rätta med.

- Målet med den nya standarden är att få öppna, jämförbara värderingsprocesser och resultat som ska få både företag och intressenter att lättare kunna följa varumärkens värde och förstå vilka faktorer som påverkar, säger Henning Törner, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.

Intresset för projektet är stort både internationellt och här i Sverige. Projektet är nystartat och alla svenska intressenter är välkomna att vara med och påverka den internationella standarden.

- De nya riktlinjerna kommer att vara till hjälp för revisionsbyråer, finansiella institut, varumärkeskonsulter, advokatbyråer och alla andra företag som lägger stor vikt vid att förstå och stärka varumärkens värde, säger Henning Törner.

För ytterligare information:
Henning Törner, projektledare SIS, tfn 08-555 521 64, henning.torner@sis.se
Erika Messing, pressansvarig SIS, tfn 08-555 520 97, 070-948 06 74, erika.messing@sis.se