Pappa Kapsyl

Världens äldsta barnskiva ges ut: "Dinosaurielåtar"

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 10:52 CEST

“Varför finns det ingen bra popmusik om dinosaurier?” Den frågan ställde sig låtskrivaren Carl-Otto Johansson när sonen Svante blev dinosaurietokig i femårsåldern.

Många barn i förskoleåldern har en period när de blir fascinerade av dinosaurier. Kalmarmusikern Carl-Otto Johanssons son var inget undantag. Pappa Carl-Otto gjorde som alla andra föräldrar: han köpte böckerna, filmerna och leksakerna. Det fanns ett överflöd av dinosaurieprylar för att möta ungarnas intresse. Men något fattades... var fanns alla bra låtar om dinosaurier?

”Hemma hos oss sätter vi musik till allt möjligt, så att hitta på låtar om dinosaurier kom helt naturligt. Jag satt och lekte med gitarren samtidigt som Svante lekte T-rex eller Triceratops. Ganska snart hade vi ett gäng låtar vi båda gillade och då föddes idén att göra en barnskiva.”

Artistnamnet blev ”Pappa Kapsyl”. Skivan spelades in våren 2012 och släpps nu på det egna skivbolaget ”Pennybags”. Albumet innehåller 12 låtar med bred musikalisk spännvidd. De mest välkända jätteödlorna finns förstås med: Tyrannosaurus Rex,  Brachiosaurus m.fl. Men vi får också träffa en och annan oupptäckt art som den pyttelilla ”Minisaurien” och den själviska ”Egosaurus”.

LÄNKAR

Hela skivan på 5 minuter (potpurri): http://soundcloud.com/pappa-kapsyl/dinosauriel-tar-potpurri
Hela skivan på Spotify: http://open.spotify.com/album/572H2lWwmotMAOGcyWXwek
Önskas CD eller mp3, vänligen skicka namn och adress till: kontakt@pappakapsyl.se
Pressbilder: http://www.pappakapsyl.se/bilder/

KORTA FAKTA OM ”DINOSAURIELÅTAR”
* "Dinosaurielåtar" är en barnskiva med Pappa Kapsyl på temat dinosaurier.
* Mannen bakom Pappa Kapsyl är Carl-Otto Johansson från Kalmar.
* De nyskrivna låtarna är alla komponerade av C-O Johansson förutom en låt signerad Christian Nilsson.
* C-O Johansson spelar alla instrument på skivan samt står bakom arrangemang, inspelning och produktion.
* Bakom skivsläppet står det egna skivbolaget Pennybags.
* Musiken ingår i barnföreställningen ”Pappa Kapsyls Dinosauriedröm”.
* ”Pappa Kapsyls Dinosauriedröm” släpps som ljudbok 2013.
* Skivomslaget är illustrerat av Peter Svärd.

PAPPA KAPSYL
Carl-Otto Johansson  |  0702-359722   |   kontakt@pappakapsyl.se   |   www.pappakapsyl.se