Åre 2007 AB

Världens bästa puckelpiståkare till Åre

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2007 21:14 CET

Just nu jobbar VM-organisationen tillsammans med det Svenska Freestylelandslaget för högtryck. På lördag den 10 februari arrangeras den mest prestigefyllda puckelpisttävlingen i Sverige på 15 år. Förutom de svenska stjärnorna Sara Kjellin och Jesper Björnlund kommer nio av världens bästa åkare från åtta olika länder till Åre för att visa upp sig inför alpina VM:s publik.

Sju herrar och fyra damer är inbjudna för att tävla om prissumman på 100 000 kr. Bland dem finns våra svenska OS-fyror, Jesper Björnlund och Sara Kjellin. De kommer bland annat att fightas med franske värlscupsegraren Guilbaut Colas, kanadensaren Pierre Ochs, amerikanske världsmästaren Nathan Roberts och Ruslan Sharifullin från Ryssland. På damsidan gör norska superlegenden och OS-guldmedaljören Kari Traa come back. Se hela startlistan och all information om tävlingen på: www.newgenerationevents.com

”För första gången på femton år får vi chansen att visa upp världens bästa puckelåkare i Sverige. Sporten har utvecklats enormt de senaste åren framförallt när det gäller hoppen och de svenska åkarna finns med i den absoluta världseliten. Det här blir en unik möjlighet att se freestyle av absolut världsklass, det kommer att bli jättekul!”, säger Jenny Eidolf, kapten för svenska landslaget.

Tävlingarna arrangeras i samarbete med svenska freestylelandslaget och genomförs i formatet parallellpuckelpist där åkarna kör sida vid sida i ett utslagssystem. Hela tävlingen körs i ett högt tempo under 45 minuter på lördagskvällen. Puckelpisten med två stora hoppkickar ligger i nya Stjärnbacken, 5 minuter från Åre Torg. Första start är klockan 20.00.

Efter lördagskvällens final inbjuder alpina VM:s Festival Arena till stort party med Noicekväll, DJ:s och Hard Core Superstars. Såväl Mogul Manifest som liveakter i Festival Arenan har fri entré!

För ytterligare pressinfo om New Generation Events kontakta Playground Event AB, Lina Myhr: linamyhr@playground.se tel 070-464 57 02. För information om FIS Alpine World Championships, besök www.are2007.com eller kontakta mediakoordinator Titti Rodling: titti.rodling@are2007.com