ESBRI

Världens fest för entreprenörskap är i gång!

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2016 11:24 CET

I går startade Global Entrepreneurship Week (GEW), en växande global manifestation för att lyfta fram entreprenörskap. I 165 länder världen över firas GEW under vecka 46, genom en mängd olika diskussioner, rundabordssamtal, konferenser, seminarier och andra aktiviteter. Så också i Sverige.

ESBRI är svensk värd för GEW-veckan som i år infaller 14–20 november. GEW handlar om att inspirera och dela erfarenheter om entreprenörskap och innovation – på lokal, nationell och global nivå. Alla organisationer som arrangerar aktiviteter under GEW-månaden november är välkomna att registrera dem på GEW Sveriges webbplats. Därigenom blir de – kostnadsfritt – GEW-partners och deltar i den globala manifestationen.

Privatpersoner kan botanisera bland närmare 300 aktiviteter i kalendariet. De handlar bland annat om big data, finansiering, idégenerering, delandeekonomin, nya regelverk, integration och hur man levererar den perfekta pitchen.

Några av den svenska GEW-festens höjdpunkter:
Linnéuniversitetet firar GEW varje år, som en del i deras satsning på att bli ”Det entreprenöriella universitetet” I programmet finns bland annat en inspirationsföreläsning med Emma Wiklund, som talar under titeln "Från supermodell till entreprenör".

EIT Health Innovation Day genomförs 18 november vid Uppsala universitet och flera andra europeiska lärosäten. Här lär sig studenter om innovationsprocesser och arbetar med kreativa problemlösningar.

Finalen av Sveriges Ungdomsentreprenör arrangeras 17 november på Fryshuset. I år genomförs den som ett exklusivt mingel med handplockade talanger och utvalda företag. Fryshuset vill skapa en plattform där unga människor och företag möts för att inspirera till samarbeten inom entreprenörskap och arbetsliv.

Jämställdhet – för bättre business är temat för ESBRIs Estradföreläsning 21 november. Jeaneth Johansson och Aija Voitkane, verksamma vid Luleå tekniska universitet, kommer att prata om varför det är viktigt att jämställdhet integreras i verksamheten, och hur det leder till mer lönsamhet och tillväxt.

Till årets svenska GEW-partners hör också Start-Up Stockholm, Drivhuset, Grant Thornton, Ideon Innovation, SISP, Skellefteå kommun, SUP46 och Epicenter Stockholm, för att bara nämna några.

Mer info om samtliga svenska evenemang och partners finns på www.gew.se

På Twitter heter vi @GEW_Sweden och använder hashtaggen #gewswe
Kontaktperson: Jelena Despotovic, jelena.despotovic@esbri.se, 073-722 73 66

ESBRI – Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning – grundades genom en donation av entreprenören Leif Lundblad. Institutets övergripande målsättning är att stimulera entreprenörskap i Sverige. ESBRI är fristående från politiska intressen. För mer information: www.esbri.se