Värdskapet AB

Världens första Forum för Värdskap lanseras i Åre

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 14:12 CEST

Världens första Forum för Värdskap lanseras i Åre
- En konferens om värdskapets största utmaningar

Ledare från olika branscher träffas 18-19 oktober i Åre för inspiration och erfarenhetsutbyte om värdskap, konsten att få människor att känna sig välkomna. Svenska företag som arbetar framgångsrikt med värdskap är inbjudna att berätta om hur de skapar välkomnande företag och platser. Ambitionen är att utveckla ett årligt möte för att öppet och prestigelöst ventilera värdskap, ett angeläget ämne för både näringslivet och samhället i stort.

”Ska det vara så förbaskat svårt? Den frågan får jag ofta från chefer och ledare med ambitioner. Man vill få till värdeskapande relationer, såväl på insidan som på utsidan, men upplever svårigheter att realisera potentialen i verksamhetens alla möten”, menar inspiratören och författaren Jan Gunnarsson. Vilka samband finns mellan värdskap och framgång? Vilka är de största utmaningarna? Det är några av frågeställningarna han bjuder in att samtala om i det filosofiska rummet för värdskap.

Det är ingen slump att konferensen äger rum i Åre. Utvecklingen har under de senaste åren varit enastående och skapat ett av landets främsta tillväxtcentra. De har under flera år satsat på både värdskap, ledarutveckling och visionsarbete inom ramen för ”Ett välkomnande Åre”. ”Att fokusera på ett gott värdskap sätter igång en positiv spiral som medverkar till en destinations utveckling och fortlevnad genom att människor trivs och vill besöka den, flytta in och bo kvar. Att konferensen Forum för Värdskap lanseras här känns prestigefyllt för oss som redan insett värdskapets betydelse för framgång", säger Jan Andersson, näringslivschef i Åre.

Forum för värdskap genomförs på Hotell Fjällgården som arbetar med att utveckla sitt värdskap. ”Detta är absolut det bästa vi har gjort”, berättar Peter Nilsson, hotelldirektör på Fjällgården. ”Att varje söndag samla in alla gästers enkäter för att sedan gå igenom dem på våra veckomöten med all personal gör att förbättringar kan ske momentant. Värdskapet blir på så sätt otroligt levande. Dessutom skapar det en bra dynamik mellan avdelningarna då alla har en önskan och vilja att vara den bästa stationen den veckan”.

Medverkande är bl a: Svenska Mässan, Säffle kommun, LFV, Konsum Nord, Åre kommun, Holiday Club, Skistar, xpectum samt storytellers.se.
Arrangörer är Värdskapet AB i samarbete med Åre kommun och xpectum AB.

www.vardskapet.se finns mer information och uppdaterat program.
Kontaktperson är Camilla Hagblom, pressansvarig, 08-714 08 28, camilla@vardskapet.se