Treehoo AB

Världens första gröna e-post lanseras.

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 10:54 CET

Världens första gröna e-post service, erbjuder gratis e-post adresser till alla och satsar hälften av vinsten på att plantera träd i tredje världen för att binda upp koldioxid från atmosfären.

Treehoo.com som för snart två år sedan startade världens första gröna sökmotor som också bidrar till att nya träd planteras är ett svenskt företag och utsågs nyligen till ett av världens främsta miljöinnovationer.

Idén baseras på det faktum att sökmotorer och andra internetbaserade tjänster gör enorma vinster på reklam, skulle man använda en del av dessa pengar till att plantera träd skulle man kunda binda upp stora mängder koldioxid från atmosfären. Detta skulle betyda att om man använde Treehoo.com till alla sökningar som görs på nätet samt till att skicka alla e-post meddelanden så skulle vi på endast några år kunna plantera tillräckligt med träd för att sänka nivåerna av koldioxid till de värden de hade i början på 1800-talet.

Treehoo som grundats av Pedro Bentancour Garin, doktorand vid Stockholms Universitet, valdes i år av Globe Forum till en av världens främsta miljöinnovationer och har användare i mer än 100 länder.

Treehoo AB är företaget bakom webbportalen treehoo.com som investerar hälften av den vinst som görs på bl.a. reklam till att plantera träd i tredje världen för att sänka halten av koldioxid i atmosfären. Därmed kan nätsurfare från hela världen hjälpa miljön genom att använda Treehoo's sökmotor samtfria e-mail adresser. Sidans popularitet växer konstant och idéen har i år av Globe Forum utsetts till en av världens främsta miljöinnovationer i konkurrens med mer än 600 andra förslag.