Barista Fair Trade Coffee

Världens första komposterbara kort av trä och majs

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2011 15:37 CEST

Ingen gillar plastkort. Det borde finnas alternativa material.

Ekoreko kaffekedjan Barista Fair Trade Coffee har tillsammans med svenska Sustainable Cards tagit fram världens första kort gjort av komposterbar majsstärkelse och odlat björkträ. Även om träkort har funnits ett tag har de varit bestrukna med mindre miljövänliga lamineringar, men nu tas steget fullt ut och korten blir 100% petroleumfria. Endast magnetremsan behöver separeras i komposteringsprocessen.

Barista har redan tidigare ersatt alla plastmuggar med majsstärkelse (PLA) som i stort fungerar som plast, men är komposterbart och del i kretsloppet. Samma majsstärkelse har visat sig fungera utmärkt som laminering av träkort. Istället för att som tidigare behöva importera kort, kommer de nya träkorten från Hede i Härjedalen:

- Vi är enormt stolta att ett ekoreko företag som Barista har valt våra unika och miljösunda kort, säger Sustainable Cards VD och grundare Peo Åkesson.
- Det är härligt att kunna nyanställa i en region som tidigare brottats med arbetslöshet och utflyttning, fortsätter Åkesson.

- Träkorten använder mindre vatten och syntestiska inputs, skapar mindre avfall och binder mer koldioxid än alla alternativa kort vi har granskat, säger Jeff Hohensee på Natural Capitalism Solutions, en oberoende forskningsgrupp med fokus på hållbarhet. www.natcapsolutions.org

- Nästan 30.000 Stamgäster har redan idag vårt Stammiskort gjort av den minst "onda" plasten PET (normalt görs kort av PVC), men vi har i över ett år arbetat med Sustainable Cards för att få fram träkort bestrukna av majs för att kunna ta detta steg. Det är häftigt att vara först med ett kort man bokstavligen kan gödsla med, säger Björn Almér, VD Barista Fair Trade Coffee.

Stammiskortet är gratis. Varje gång en kund använder sitt Stammiskort skänker Barista 2:- som ger en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien via FN. I nuläget finansierar Barista 500 skolbarn men målet är att fortsätta växa.

Baristas devis är:

Godare kaffe,
Godare värld,
En kopp i taget...

Barista Fair Trade Coffee är Skandinaviens först etiska coffee shop koncept. Sedan starten 2006 har man idag 15 helägda coffee shops från Malmö i söder till Umeå i Norr. Allt som går är Fairtrade och det mesta är ekologiskt. Varje gång en kund använder sitt Stammiskort skänker Barista 2:- för en skolmåltid i Muka Dhera, Etiopien via FN (Barista har en styrelseplats i Svenska FN-fonden). Över 500 barn får dagligen skolmat och t.o.m. 19/6 2011 har Barista hunnit skänka 312.476 måltider.

Målet är att fortsätta växa, för vore Barista stora som världens största kedja skulle snart alla barn i Afrika kunna gå i skolan. Ett kanske osannolikt högt mål, men siktar man lägre missar man poängen:
Det är konsumenten som bestämmer!
- Godare kaffe, godare värld, en kopp i taget...