City Art Gym

Världens första skulptur man kan träna på invigs i Malmö

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2011 14:58 CET

City Art Gym - en skulptur som också är ett träningsredskap invigs i morgon kl 11 på bästa läge i Västra hamnen i Malmö mellan havet och Turning Torso. På de tre stilrena formerna i rostfritt stål kan man träna hela kroppen, oavsett ålder och träningsnivå. Malmös stadsträdgårdsmästare Ola Melin och skulpturens skapare Catarina Rolfsdotter-Jansson invigningstalar.

-          Alla har varken lust eller möjlighet att ta sig till ett gym. Därför bör gymet finnas där människor dagligen rör sig. Man kan göra ett helt program, eller bara göra någon enstaka övning. City Art Gym kan användas i träningskläder eller i ens vanliga kläder när man är ute med hunden, tar en kvällspromenad eller är på väg till jobbet. Skulpturen gör det enklare att utöva den träning som är absolut viktigast: Den som blir av, säger Catarina Rolfsdotter-Jansson, skapare av City Art Gym.

Skulpturtrion ”Bollen, Barren och Bron” kan placeras i en park, på ett torg, på stranden, skolgården, bostadsgården eller på företagets innegård. Instruktioner till övningarna finns i stiliserade teckningar på plattor i rostfritt stål i marken.  City Art Gym är tillverkat i rostfritt stål. Man kan göra många fler än de 17 övningar som instruktionsplattorna visar, bara ens fantasi sätter gränser.

City Art Gym kan ha gräs eller grus som underlag, men även asfalt och plattor. På den första skulpturen i Malmö har stadens arkitekter valt ett underlag av gummiasfalt och placerat instruktionerna i en cirkel runt om trion. De kan även placeras intill respektive del i trion.

City Art Gym ska nu lanseras till stadsplanerare, arkitekter, byggföretag och till hotellkedjor. En del av vinsten från varje City Art Gym går till den internationella miljöorganisationen The Green Cross och dess arbete med vatten.

Catarina Rolfsdotter-Jansson är skribent och föreläsare inom hållbar utveckling och har även mångårig erfarenhet som fitness- och yogainstruktör. City Art Gym kom till i brytpunkten mellan hennes intresse för hållbar stadsutveckling och hälsa och hon har utvecklat sin idé tillsammans med sin man Mats Jansson. Samarbetspartner är Lappset AB.

Med City Art Gym smyckar du en plats och visar samtidigt omtanke om dina medmänniskors hälsa.