Velour by Nostalgi

Världens första Svanenmärkta jeans (enligt Svanens senaste kriterier)

Press Release   •  Jan 03, 2017 08:00 CET

Pressrelease Jan 2017

Velour by Nostalgi lanserar världens första Svanenmärkta Jeans*

Om samarbetet

Miljömärkningen Svanen är bland det svåraste att uppnå och har de hårdaste kraven när det gäller miljömärkning. Velour by Nostalgis Svanenmärkta jeans erbjuder äntligen ett bra och hållbart alternativ.

“Hela vår tanke med miljömärkning är att erbjuda, uppmuntra och hjälpa kunden att göra medvetna val”

Per Andersson

Samtliga delar av byxorna; tyg, dragkedjor, rivets och jeansknappar är kontrollerade av Svanen. Slutligen ställer även Svanen krav på goda arbetsförhållanden i fabriken, och att varumärket tar ansvar för de förpackningar som jeansen levereras i. Svanen Jeans kommer i 5 tvättar och 2 modeller; Jasper (90's anti-fit) och Julian (Regular fit) och kostar 1499:- i butik och är uni-sex i modellerna.

Nedan finns urval av krav och fördelar:

Miljö

• Tyger tillverkas med kemikalier som Svanen har kontrollerat och godkänt
  • Inga allergena färger eller färger baserade på tungmetaller
  • Förbud mot hormonstörande ämnen
  • Fabriker och fabriksanställda
  • Krav på fabrikens arbetsförhållanden
  • Krav på vattenrening i fabriken
  • Bidrar till en mer hållbar textilproduktion
  • Kvalitet och hållbarhet
  • Recall-teknologi; denimtyget behåller formen lättare,
  • färre tvättar behövs, vilket är snällare mot naturen.
  • Återvunnen bomull från fabrikerna och återvunnen polyester
  • från PET flaskor i denimtyget.
  • Ekologisk bomull
  • Kvalitets-sömnad som gör att plagget håller längre.
  • Lansering sker exklusivt på NK Herrtrend Stockholm och Göteborg med start Tisdag 31 Januari samt på Velour.se

och egen butik på Magasinsgatan 19, Göteborg f.r.om 13 Februari 2017

Förbeställning från och med den 21 jan via telefon på NK Herrtrend Stockholm 08- 762 87 74 och NK Herrtrend Göteborg 031- 710 12 71.

Om Miljömärkning Sverige AB och Svanenmärkning

Miljömärkning Sverige AB har det övergripandeansvaret för miljömärkena Svanen och EU-Blomman i Sverige. Bolaget ska bidra till att Sveriges övergripande mål för konsumentpolitik uppfylls, det vill säga ”att konsumenterna har makt och möjlighet att göra aktiva val. Bolaget ägs till 100 procent av staten. Verksamheten har inget ekonomiskt vinstsyfte och finansieras dels genom en avgift från de företag som har miljömärkningslicenser, dels genom ett statligt bidrag.

På regeringens uppdrag förvaltar och utvecklar Miljömärkning Sverige AB miljömärkena Svanen ochEU-Blomman (också känd som EU Ecolabel). Svanen ”föddes” för 25 år sedan, när Nordiska Ministerrådet startade Svanenmärkningen för att hjälpa konsumenter göra bra val för miljön. Det börjademed papper och batterier och idag hittar du Svanen på fler än tiotusen varor och tjänster.

Livscykelperspektiv

Svanen utvecklar kriterier ur ett livscykelperspektiv – från råvara till avfall. Ofta handlar det om att utveckla kriterier för produkter som används i stor mängd och av många människor.

039 Textilier, skinn och läder

Svanenmärka kläder och textilier innebär att ta ett helhetsgrepp för miljöpåverkan under

produktens livscykel, från odling av bomull till färdiga kläder och textilier. Svanen

ställer krav på ekologisk odling, krav på kemikalier i beredningen till färdiga produkter