Newnorth Technology

Världens främsta spelutvecklare träffas på Örebro slott

Pressmeddelande   •   Feb 24, 2016 09:38 CET

I sommar arrangeras Sveriges största game jam, ett fenomen som fortsätter att växa runt om i världen, och till Örebro reser de från hela världen för att träffas och utbyta erfarenheter.

När biljetterna till evenemanget släpptes i Oktober, nästan 9 månader innan det börjar, så tog de första biljetterna slut under de första 24 timmarna. Ytterligare biljetter förväntas släppas inom en månad och arrangörerna tror att de kommer gå åt snabbt.

"Jag tror starkt på att omgivningen man vistas i påverkar utkomsten av ens arbete och vad man får ut av ett evenemang som detta, därför valde vi att ta kontakt med Örebro stad och få deras hjälp med att arrangera detta." - James Newnorth, huvudarrangören bakom Castle Game Jam.

Det kommer alltså totalt över 300 personer från olika delar av världen till Örebro slott i sommar mellan den 4e och 10e Juli. Två av de stora namnen bland deltagarna är Brenda och John Romero, skaparna av spel så som Quake, DOOM, Jagged Alliance och Wizardry. De skapat spel i över 35 år och tillsammans inkluderar deras arbete runt 300 spel.

"Med detta evenemang så fortsätter vi stärka Sveriges redan starka roll inom spelbranschen." - James Newnorth, huvudarrangören bakom Castle Game Jam.

Om de utvecklar nya Minecraft under en veckas tid på ett slott återstår att se, men i slutet av veckan kommer det finnas över 100 nya intressanta koncept som skulle kunna bli nästa Angry Birds.

"Succéer som Minecraft och Candy Crush Saga i Sverige gör att fler och fler mindre entreprenörer vågar ta steget och starta deras egna spelstudior, och Castle Game Jam är ett evenemang som främjar bildandet av prototyper och företag." - James Newnorth, huvudarrangören bakom Castle Game Jam.

Newnorth Technology består av 3 företagsben som tillsammans stödjer en platform för välgörenhet; att driva ett icke vinstdrivande ungdomscenter som barn och unga vuxna kan lära sig mer om digitalt skapande och grupparbete gratis.

Mjukvaruutveckling
Med över 18 års erfarenhet av programming och systemutveckling så leverar vi optimerade lösningar för företag som är i behov av något utöver det vanliga.

Evenemang

Communityt runt teknologi och mjukvaruutveckling är en levande organism som är i konstant rörelse och genom våra evenemang är vi med och formar och hjälper folk att följa med i strömmen av kunskap. Vi har rätt kontakter när det kommer till att arrangera och locka rätt personer vilket är viktigt då deltagarna utgör större delen av ett evenemang.

Spelutveckling
En stor passion för oss är spelutveckling, utmaningen att utveckla en unik erfarenhet och glädjen att se någon lösa ens listiga pussel.

Ungdomscenter
En stor del av Newnorth Technologys framtid är ungdomscentret, en säker investering för framtiden. Med heltidsanställda, inspirerande lokaler och modern teknik så vill vi erbjuda barn och unga vuxna möjligheten att lära sig mer om datorer och digitalt skapande. Ungdomscentret skall vara gratis för alla att ta del av.