Riksdagen

Världens parlament möts i Addis Abeba

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 10:18 CEST

Under tiden 5-10 april 2009 står det etiopiska parlamentet värd för Interparlamentariska unionens, IPU:s, 120:e församling i Addis Abeba. Konferensen samlar 1000 delegater från ett 100-tal länder. Den svenska delegationen leds av tredje vice talman Liselott Hagberg (fp). Övriga svenska parlamentariker är Inger René (m), Krister Örnfjäder (s), Holger Gustafsson (kd), Ulf Nilsson (fp), Birgitta Eriksson (s), Wiwi-Anne Johansson (v) och Karl Sigfrid (m).
Huvudtemat för debatten är fred, demokrati och utveckling i tider av kris. Inom olika utskott diskuteras följande teman:
- Kärnvapennedrustning och provstoppsavtal
- Klimat, hållbar utveckling och förnyelsebar energi
- Yttrandefrihet och rätten till information

Inger René (m), ordförande i riksdagens IPU-delegation, mobil 070-671 54 48
Salim Tarazi, sekreterare för riksdagens IPU-delegation, mobil 076-805 37 40
Bakgrund Den interparlamentariska unionen bildades 1889 och har som mål att främja kontakterna mellan parlamentariker och verka för fred och internationell samverkan. IPU har för närvarande 154 medlemsparlament. Huvudkontoret ligger i Genève och ett mindre kontor finns i New York då organisationen sedan 2002 är permanent observatör i FN.
Christina Green
Pressekreterare, tfn 08-786 40 54, 070-609 64 48