Access to Hollywood

Världens största artist- och nöjestävling till Sverige

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2011 13:52 CET

Hollywoods nöjesindustri kommer till Sverige för att tillsammans med svenska artister som Gabriel Forss, från Körslaget, och Tobias Karlsson, från Let´s Dance, åka på en auditionturné för att scouta nya svenska stjärnskott till världens största artist- och nöjestävling i Los Angeles.

Den nordiska agenturen Access to Hollywood har den exklusiva licensen att scouta artister till World Championships of Performing Arts.
– Det känns fantastiskt att komma till Sverige för att hitta nya artister och talanger. Sveriges musikexport är enastående och jag är säker på att vi kommer hitta många lovande artister och talanger som har det som krävs i Hollywood, säger Krish Sharma, en av jurymedlemmarna som även producerade Rolling Stones senaste platta.

Som världens största artist- och nöjestävling samt casting call ges artisterna även den unika möjligheten att knyta värdefulla kontakter inom den amerikanska nöjesbranschen.  De kategorier som går att tävla inom är modell, skådespeleri, dans, varieté, sång och instrument. Det är 75 000 sökande från mer än 40 länder och 1 200 av dessa handplockas för att tävla om en framtid inom showbiz. Castingen i Sverige är nu i full gång och Access to Hollywood har redan fått in många ansökningar från hela Sverige.
– Det känns otroligt kul att det finns ett stort intresse från både nya och etablerade artister och talanger, säger Camilla Dahlgren VD på Access to Hollywood.

Från Sverige väljs det ut 30 lovande löften som får åka till World Championships of Performing Arts i Hollywood. Deltagarna kommer även att få hårdträning i Sverige inför resan.
– Vi förbereder och coachar de utvalda för att de ska gå så långt som möjligt i tävlingen samt inför agentmässan där deltagarna får möjlighet att nätverka med agenter, managers och internationella mediebolag, säger Camilla Dahlgren.

Tobias Karlsson från Let’s Dance och tidigare nordisk mästare i showdance, är en av jurymedlemmarna för Access to Hollywood. Han poängterar att artistens förberedelser är otroligt viktiga, särskilt i en sådan här stor internationell tävling då pressen är stor och mycket står på spel.

Under auditionturnén kommer modelluttagningarna att hållas tillsammans med Elite Models och NK Göteborg. Modellfinalen kommer att äga rum på NK Göteborg den 17 mars 2012 med vårens modevisning.
-Det är ett spännande samarbete med Access to Hollywood och vi ser fram emot att se nya stjärnor tändas på modellhimlen, säger Monica Perman, Kommunikationschef på NK Göteborg.

Access to Hollywood är stolta över att kunna hjälpa BRIS, Barnens rätt i samhället. När de sökande skickar in sin ansökan till tävlingen finns möjlighen att frivilligt skänka en summa till BRIS.
– Vi har valt BRIS som förmånstagare eftersom vi vill hjälpa dem att uppnå målet med att deras hjälplinje ska ha öppet dygnet runt, säger Camilla Dahlgren.

Access to Hollywood scoutar artister och talanger från de nordiska länderna till världens största artist- och nöjestävling World Championships of Performing Arts som går av stapeln i Hollywood varje år.