Euroling AB

Världens största diamantproducent väljer svenska sökmotorn SiteSeeker

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2008 07:00 CEST

Det internationella diamantföretaget De Beers har valt SiteSeeker, från det svenska företaget Euroling, som sökmotor. SiteSeeker gör det möjligt att lättare hitta bland all information på De Beers-gruppens webbplats.

De Beers är världens ledande företag för prospektering, produktion, distribution och försäljning av diamanter. Nu har företaget valt den svenska sökmotorn SiteSeeker till sin webbplats.

- Genom SiteSeekers integrerade modul till EPiServer CMS kan vi enkelt använda avancerade sökfunktioner i olika kategorier av innehåll, samt erbjuda användarna ett kraftfullt stavningsstöd, säger Patricia Cole, Interactive Media manager på De Beers. Det är nödvändigt för att kunna göra så mycket information som möjligt tillgänglig.

- SiteSeeker är en sökmotor som passar bra för den utmaning som De Beers webbplats innebär, med sökning i så många olika sorters material, som video, ljudklipp, bilder samt vanliga textdokument, säger Johan Carlberger, VD för Euroling.

Kontakt:

Johan Carlberger, VD, Euroling AB, tel 08-5005 88 04, e-post: johan@euroling.se

SiteSeeker är en grupp av tjänster för informationssökning, sökmarknadsföring och sökstatistik som används av fler än 170 organisationer på webbplatser och intranät. SiteSeeker utvecklas av Euroling AB och bygger på svensk språkteknik. Euroling grundades 2000 av Johan Carlberger och Dr Hercules Dalianis och har idag 13 medarbetare. För mer information, se www.euroling.se.

De Beers, established in 1888, is the world's leading diamond company with unrivalled expertise in the exploration, mining and marketing of diamonds.  De Beers, and its joint venture partners, operate in 25 countries across five continents employing around 20,000 people.  From its mining operations across Botswana, Namibia, South Africa, Tanzania and Canada, De Beers produces and markets approximately 40 percent of the world's supply of rough diamonds.  As part of the company's operating philosophy, the people of De Beers are committed to Living up to Diamonds by making a lasting contribution to the communities in which they live and work. De Beers encourages sustainable working to ensure long-term positive development for Africa, and returns approximately US$4.7 billion to the continent every year.  For further information about De Beers visit www.debeersgroup.com