KFUM Sverige

Världens största ungdomsrörelse påverkar klimatmötet

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2009 09:29 CET

Under pågående toppmöte i Köpenhamn bidrar svenska KFUK-KFUM med hela 21 delegater till sitt världsförbund, YMCA. Organisationen representerar miljontals ungdomar och kan med konsultativ status i FN påverka förhandlingarna.

– Eftersom det är vi unga som får ta konsekvenserna av de beslut som fattas så vill vi få inflytande här och nu, säger Filippa Borgström från svenska
YclimateAction.

YClimateAction är ett klimat- och demokratiprojekt inom KFUK-KFUM med 21 unga svenskar som verkar för att världens ledare ska ta ett ökat ansvar i klimatfrågan. Inför FN:s klimattoppmöte har de fått förtroendet att vara med och påverka förhandlingarna tillsammans med sex kollegor från världsförbundet och andra delar av den globala rörelsen.

– Eftersom framtiden tillhör de som är unga är klimatfrågan vår fråga i högsta grad, vår rörelse involverar 70 miljoner människor i över 130 länder, säger Patrik Schröder, generalsekreterare för KFUK-KFUM Sverige.

YMCA-delegationen i Köpenhamn organiserar och deltar i flera aktiviteter för att visa hur de arbetar med och ser på klimatfrågan. Idag fredag anordnar de en aktion med bl.a. olika samarbetsövningar centralt på mötesområdet (Bella Center). Imorgon lördag tågar de i den stora demonstrationen som väntas samla fler än 350 organisationer och nätverk från 54 länder.

– Vi vill säkra en hållbar framtid för alla världens unga, och har själva medlemmar även i de mest utsatta områdena och ö-nationerna. Här under mötet vill vi stärka det unga perspektivet och verka för ett rättvist, ambitiöst och bindande avtal, säger Filippa Borgström.

Organisationen vill se en kraftig reduktion av utsläppen av växthusgaser och anser att Sverige bör vara ett föredöme i klimatfrågan - men också i största möjliga mån stödja utvecklingsländer i omställningen och verka för ett globalt engagemang.

Kontaktpersoner på plats i Köpenhamn:

• Filippa Borgström, tel: +45 5011 53 33 (mobilt)
Talesperson YclimateAction

• Patrik Schröder, tel: 08-677 30 01 (mobilt)
Generalsekreterare KFUK-KFUM Sverige

Kontaktperson i Stockholm:

• Johan Åhrgren, tel: 08-677 30 05, e-post: johan.ahrgren@kfuk-kfum.se
Informationsansvarig KFUK-KFUM Sverige

• Webb: www.kfuk-kfum.se/klimat
• Blogg: www.yclimateaction.blogspot.com
• KFUM globalt (World Alliance of YMCAs): www.ymca.int
• KFUK globalt: (World YWCA): www.worldywca.info

KFUK-KFUM kallas globalt för YWCA och YMCA. Vi erbjuder mötesplatser och skapar mening för både stunden och framtiden utifrån ledorden Body, Mind & Spirit. I Sverige har vi nästan 70 000 medlemmar som engagerar sig i idrotter, scouting, fritidsgårdar, lägerverksamhet, musik, kultur, internationellt utvecklingssamarbete mm. KFUM Söder Fryshuset i Stockholm är vår största lokalförening.