Vänsterns internationella forum, VIF

​ Världens viktigaste ledare till Stockholm international feminist forum 23-24 jan

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2016 12:14 CET

– Vi är glada och stolta att kunna presentera ett program där några av världens just nu viktigaste politiska ledare möts i ett samtal om internationella utmaningar, säger Ann-Margarethe Livh, Ordförande i Vänsterns Internationella Forum. Det här är kvinnor som genom sina ledarroller kommer att vara helt avgörande för utgången i de stora världspolitiska konflikterna, i såväl kriget mot Daesh/IS som i att möta klimathotet.

Det finns få viktigare politiska samtal som äger rum just nu och det är fantastiskt att vi har kunnat få till stånd detta i Stockholm, säger Ann-Margarethe Livh.

I en av de första samtalspunkterna träffas kvinnor från fyra världsdelar i ett samtal lett av America Vera-Zavala, aktivist och dramatiker från Sverige, med ex:

Sinam Mohammed, från Kurdistan/Syrien är utrikespolitisk representant för självadministrationen i Rojava och del av den rörelse som med kvinnor i spetsen stoppat Daesh/Is framryckningar och börjat bygga en ny demokrati

Blanca Chancosa, urfolkskvinna från Ecuador, var med och ledde de stora urfolksmobiliseringarna i Ecuador i början av 90-talet och kampanjerna mot frihandelsavtalet i början av 2000-talet

Selay Ghaffar, medlem av Solidarity Party Afghanistan, har sedan 14 års ålder arbetet kämpat för kvinnors rättigheter i Afghanistan och fortsätter idag arbetet med att stärka kvinnors position i landets framtid

Samt många, många mer i sammanlagt fler än femton punkter på två dagar som alla är fulla med internationella gäster.

Se hela schemat på http://www.vansternsinternationellaforum.se/aktivism-for-forandring-internationell-feministkonferens/.

Kontakta VIF på 070-722252431 för intervjuförfrågningar eller mejla för högupplösta pressbilder

Vänsterns internationella forum, VIF, är Vänsterpartiets organ för internationellt solidaritetsarbete.