BAN! www.behandlaautism.nu

Världsautismdagen idag 2 april

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 10:52 CEST

Påminnelse:

Idag är det Världsautismdagen, en dag instiftad av FN för att uppmärksamma autism. Idag har minst 1 av 160 barn i Sverige en diagnos inom autismspektrumet. Detta drabbar många och allt för många får aldrig reda på vilka behandlingsalternativ som finns.

En ny, dubbelblind kontrollerad studie från USA visar att barn med autism i många fall blir avsevärt förbättrade efter behandling med syre under tryck, så kallad HBOT. I studien ingick 67 barn med diagnosen autism i åldern två till sju år. 80 % av de behandlade barnen blev förbättrade på områden som social interaktion, språkförståelse, förmågan till ögonkontakt och kognitiva förmågor. Många föräldrar i Sverige behandlar redan idag sina barn med HBOT och betalar 100.000-tals kronor för att kunna göra det på utländska kliniker.

- Vi hoppas att den här studien ska öppna upp för möjligheten att få behandling inom den svenska sjukvården, säger Petra Tunmar Lundell, ordförande i föreningen BAN som arbetar för att föräldrar i Sverige ska få rätt till effektiv behandling av sina barn.

Läs hela pressreleasen här:

http://www.newsdesk.se/pressroom/ban/pressrelease/view/ny-dubbelblind-studie-visar-effektiv-behandling-foer-barn-med-autism-283404 http://www.biomedcentral.com/1471-2431/9/21/abstract

Länk till studien: