Ung Företagsamhet Skåne

Världsfinal med 13 länder med Ung Företagsamhet Skåne och BlackBerry

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 13:14 CEST

Ung Företagsamhet Skåne och BlackBerry har haft ett InnovationCamp under våren där man bjöd in gymnasieelever från 11 olika skolor i Skåne. BlackBerry hade tagit fram ett case som eleverna i grupp fick arbeta med. Vinnande lag får representerar Sverige i en webb-baserad världsfinal den 13 juni på BlackBerry i Malmö mellan 15.30-17.00. Lag från 13 andra skolor från hela världen får presentera sin affärsidé inför en internationell jury.

Vinnare av årets Innovation Camp med Blackberry är School Aid, men sin lösning där de för samman elever, lärare och föräldrar på de plattformar som de olika intressenterna använder sig av. Deltagare i laget är Linus Kvist (Söderslättsgymnasiet), Olivia Pivén (Malmö Borgarskola), Sahin Mekic (Cybergymnasiet), Gustav Svensson (John Bauergymnasiet Ystad), Amina Lagnestrand (Gymnasieskolan Vipan), Hassan Ali (Thorén Business School).

Innovation och utbildning är grundläggande principer för en framgångsrik och hållbar tillväxt och BlackBerry vill stödja initiativ som främjar en miljö av entreprenörskap och innovativt tänkande. Vid InnovationCamp uppmanas eleverna att tänka på hur de kan använda mobila datorers teknik och samtidigt få en positiv inverkan på en samhälls utmaning som de har identifierat i landet.

Junior Achievement Young Entreprise Europe globala final kommer att äga rum den 13 juni 2013 och omfattar de vinnande lagen från Sverige, Förenade Arabemiraten, Spanien, Italien, Indien, Thailand, Argentina, Kina, Mexiko, Malaysia, Sydafrika, Nigeria, Colombia och Indonesien.

Susan Wahlgren Persson, regionchef Ung Företagsamhet Skåne
Mobil +46 709 383717; E-post susan.wahlgren@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet Skåne är en ideell, partipolitiskt obunden förening vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet vill ge barn och unga möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet, varav UF-företagande är ett. Målet är att genom utbildningskonceptet UF-företagande ge ungdomar i gymnasiet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. UF-företagande innebär att elever under ett läsår får driva egna företag, så kallade UF-företag under handledning och med stödmaterial.