Destination Kalmar

Världskänd kör gästar Kalmar Slott

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2012 10:08 CET

På onsdag, den 12 december, gästspelar Romeo & Julia Kören på Kalmar Slott. Kören turnerar runt om i världen och fick nyligen lysande recensioner i Chile, där de gjorde en kort turné. I jul är de också aktuella på sin hemmascen Dramaten, både med en julkonsert och med en ny föreställning.

I Kalmar framför Romeo & Julia Kören ”Decamerone”, som är en dramatiserad renässanskonsert baserad på noveller ur Giovanni Boccaccios "Decamerone". ”Decamerone” är Boccaccios mest berömda verk och handlar om tio personer som under digerdöden flyr undan Florens och isolerar sig för att inte smittas. För att lätta på tristessen berättar de tio berättelser per kväll i tio dagar. Romeo & Julia Körens renässanskonsert är en blandning av teater, dans och musik.

Romeo & Julia Kören bildades 1991 för att medverka i en uppsättning av Romeo och Julia på Dramaten, men fick snart eget liv. Sedan dess har de med stor framgång ägnat sig åt att framföra framför allt äldre musik i dramatiserad form. Italiensk renässans, fransk barock, slaviska sånger och mustiga folkvisor är några exempel på musik som framförts under körens föreställningar. Romeo & Julia Körens levande framställningar har tagit dem på turné runt jorden. De ger också årliga julkonserter på Dramatens stora scen.

Romeo & Julia Kören ställer gärna upp på en telefonintervju. För kontaktuppgifter, kontakta Mimmi Mannheimer, tel: 0480-45 14 93, 070-725 77 29.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.