Destination Kalmar

Världsmästare gästar Kalmar Stadsfest!

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 14:00 CEST

Imorgon, fredagen den 10 augusti, gästas Kalmar Stadsfest av en världsmästare och Guinnessrekordhållare. Andreas Lindqvist har kört BMX-freestyle i 25 år och har både hunnit ta flera VM-medaljer och sätta flera Guinnessrekord. På fredagen kan du se honom och några av hans kollegor i spektakulära shower med volter och skruvar. Dessutom kan den som vill själv testa skaterampen som byggs upp på Sveaplan.

– I år gör vi en satsning på streetkultur på fredagen med bl.a. streetdance, parkour, BMX-show och skate. Dessutom spelar unga och lovande band på våra scener med start kl. 15, berättar Pär Israelsson, kultur- och fritidsförvaltningen på Kalmar kommun. Han är projektledare för de evenemang som hålls på Sveaplan under Kalmar Stadsfest.

Som vanligt hålls konserter på tre platser i staden: Stortorget, Larmtorget och Sveaplan. Under fredagen bjuder Sveaplan bl.a. på konserter med Trofast, en ung artist från Mönsterås som nyligen har fått skivkontrakt, och Syster Sol, som är ett stort namn inom reggae.
Nisse Hellberg och Brolle är två av artisterna på Stortorget på fredagen. De får bl.a. sällskap av singer-songwritern Sofia Lentini, som nyligen har gått ut Stage4You i Torsås.
Och på Larmtorget kan du bl.a. se Janne Åström & Bengan Jansson på fredagen. Janne Åström har tillbringat stora delar av sommaren i Kalmar. Dels har han spelat rollen som styrman Kalle Karlsson i föreställningen ”Hjälten från Kalmarsund” på Krusenstiernska teatern, dels har han underhållit på Hanssons Krog.

Kalmar Stadsfest hålls 9–11 augusti.
Hela programmet finns på kalmarstadsfest.se

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.