Svenska Orienteringsförbundet

Världsmästaren tog ny sprintseger

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 13:33 CEST

Emil Wingstedt, VM-ettan på sprint från Japan i augusti, fortsätter att imponera på den korta distansen. När Euromeeting startade på fredagen i Pölva i Estland vann han med 25 sekunders marginal till finländaren Antti Harju på den 3.320 meter långa banan. Det blev svensk seger även på damsidan genom Lina Bäckström.

Nästa vecka är det finalvecka i världscupen med tävlingar i Italien, men Sveriges etta, världsmästaren Emil Wingstedt, har istället valt att springa Euromeeting i Estland, där deltagarnationerna till största delen ställer upp med sina B-landslag. Anledningen till Wingstedts val är att han inte har med totalutgången i världscupen att göra, samtidigt som EM nästa år avgörs i Estland. Euromeeting är således ett bra avstmp i EM-satsningen.

Av Wingstedts inledning på helgen att döma kan det bli ett lika roligt EM för hans del nästa år, som det var senast det begav sig i Danmark förra året. Då tog han guldet på sprintdistansen, där han är obesegrad i internationella mästerskap under senaste fyraårsperioden.

Fredagens seger i Euromeeting var således helt enligt favorittipsen och efteråt förklarade Wingstedt att det kändes bra i kroppen och att han gjort ett riktigt bra lopp på banan, som till största delen avgjordes i stadsmiljö i den lilla staden Pölva, 22 mil sydöst om Tallinn.

Bakom Wingstedt lyckades Peter Öberg bäst av svenskarna med en tredjeplats.

På damsidan var det tre svenskor bland de fem bästa och allra bäst lyckades Lina Bäckström, VM-löpare i Västerås i fjol. Bäckström vann med 14 sekunders marginal till norska juniorvärldsmästarinnan i stafett, Betty Ann Bjerkreim Nilsen. Emma Dahlstedt tog hand oim tredjeplatsen och Maria Bergkvist slutade femma.

Resultat, Euromeeting, sprint
Herrar, 3 320 m: 1) Emil Wingstedt, Sverige, 13.47, 2) Antti Harju, Finland, 14.12, 3) Peter Öberg, Sverige, 14.23, 4) Simonas Krepsta, Litauen, 14.25, 5) Kim Fagerudd, Finland, 14.26.
Övr sv plac: 8) Erik Öhlund, 14.35, 15) Mikael Olofsson, 14.52, 26) Erik Axelsson, 15.10, 28) Andreas J Johansson, 15.14, 31) Erik Andersson, 15.17, 40) Emil Lauri, 15.31.
Anders Holmberg startade ej på grund av halsont.

Damer, 2 650 m: 1) Lina Bäckström, Sverige, 11.56, 2) Betty Ann Bjerkreim Nilsen, Norge, 12.10, 3) Emma Dahlstedt, Sverige, 12.11, 4) Marja Rantanen, Finland, 12.13, 5) Maria Bergkvist, Sverige, 12.18.
Övr sv plac: 11) Sofia Olsson, 12.36, 25) Åsa Lindqvist, 13.13, 26) Jenny Eriksson, 13.15, 37) Camilla Berglund, 13.46.
Linda Take, felstämplade.

Kompletta resultat