Förlaget Harlequin

Världspremiär för Jason Motts debutroman The Returned - Återvändarna

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2013 09:47 CEST

Den 27 augusti är det global lansering av debutanten Jason Motts apokalyptiska roman The Returned - Återvändarna. Redan innan releasen har boken blivit en riktig snackis och Brad Pitts produktionsbolag Plan B köpte snabbt tv-rättigheterna. TV-serien Resurrection kommer att börja sändas i mars 2014 på amerikanska ABC.

Amerikanska Jason Mott har en BA-examen i skönlitteratur och en MFA-examen i poesi och han har gett ut två diktsamlingar. Hans verk har publicerats i ett flertal olika litterära tidskrifter och 2009 nominerades han till det amerikanska litteraturpriset Puschcart Prize. Jason bor i North Carolina och The Returned - Återvändarna är hans debutroman.

"Jacob utgör den osynkade tiden, mer perfekt än tidigare. Han är livet som det borde ha varit, då för länge sedan. Så är det med alla Återvändarna."

Över hela världen börjar människors anhöriga att återvända från andra sidan. Ingen vet hur eller varför det händer, om det är ett mirakel eller ett tecken på att den yttersta dagen är nära. En av de som återvänder är Harold och Lucille Hargraves son Jacob. Han dog många år tidigare i en tragisk olycka på sin åttaårsdag. När han plötsligt står utanför deras dörr, fortfarande åtta år gammal, vet de inte vad de ska tro.

Kaos bryter ut över hela jordklotet och den nyligen återförenade familjen Hargrave befinner sig mitt i en värld på randen till kollaps. De tvingas manövrera i en mystisk ny verklighet och genom en konflikt som hotar att riva upp själva meningen med vad det är att vara människa.
Med måttfull, elegant prosa och glödande känslomässigt djup utforskar Jason Mott eviga frågor som tro och moral, kärlek och ansvar. The Returned - Återvändarna är en förtrollande och häpnadsväckande berättelse, en oförglömlig bok som markerar ankomsten av en ny och viktig röst i vår samtida litteratur.

Lovord för The Returned - Återvändarna:

"En underbar överraskning! Med stor skicklighet och en djup förståelse för människans natur har Jason Mott vävt ihop en berättelse som pendlar mellan att vara tragisk, humoristisk och skrämmande. Genom författarens inlevelse och empati framträder bokens karaktärer så att de blir lika välbekanta för oss som våra grannar, våra närmaste, vi själva – och därefter utforskar han vår stora rädsla för det okända. Efter att du har varit uppe hela natten och läst denna slående debutbok, kommer du också att sitta där med dina frågor: Vad skulle du göra om en älskad men sedan länge död släkting ringde på dörren? Hur skulle världen reagera om det blev en epidemi av återvändande döda? Och vad säger vår reaktion om oss och vår värld? Det här är utan tvekan en bok det slår gnistor om och som inspirerar till diskussion!"

- Eowyn Ivey, New York Times bästsäljande författare

För ytterligare information vänligen kontakta:

Victoria Aghester, Pressansvarig

victoria.aghester@harlequin.se

Harlequin är den internationellt ledande utgivaren av romantiska böcker och ett av världens största bokförlag med kvinnor som främsta målgrupp. Det Torontobaserade förlaget publicerar över 110 titlar per månad på 32 språk på 6 kontinenter. Utöver romantik erbjuder vi också thrillers, deckare, paranormal, bestsellers, fantasy, teen och nonfiction såsom kokböcker och horoskop. Förlaget startade sin verksamhet här i Norden 1979, med utgivning i Sverige, Norge, Finland och Danmark och idag ger vi ut mer än 1 000 titlar varje år på den nordiska marknaden.

Läs mer på www.harlequin.se. Törstar du efter kärlek hittar du även oss här.