Södra Teatern

Världspremiär för radiomusikal av Sparks

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2009 11:11 CEST

Biljettsläpp fredag 31 juli!

Sveriges Radio Radioteatern ger

"The Seduction of Ingmar Bergman"

- en tvåspråkig radiomusikal av Sparks

Världspremiär på Södra Teatern och i P1, fredag 14 augusti kl 18.30, sändningen startar 19:03

Bergman i Hollywood??! I en musikal skriven av amerikaner? Radioteatern på Sveriges Radio har initierat ett samarbete med Södran-favoriterna "Sparks" vilket har resulterat i radiomusikalfantasin "The Seduction of Ingmar Bergman". Här hamnar vår stora regissör på mystiska omvägar mitt i drömfabriken vilket blir en omskakande upplevelse. De Los Angeles-baserade bröderna Ron och Russel Mael som utgör kärnan i Sparks, har skrivit både manus och musik och figurerar dessutom själva i pjäsen. Den 14 augusti får radioföreställningen världspremiär, samtidigt släpper SR Records musikalen på CD i Sverige. Vad är väl naturligare än att samla alla Sparks-älskare på Södra Teatern för att lyssna när "The Seduction of Ingmar Bergman" sänds för allra första gången? Dags att ta plats i mörkret, sluta ögonen och spetsa öronen!

Sparks bildades av bröderna Ron och Russel Mael på det tidiga 70-talet och har experimenterat sig fram inom de flesta genrer; från glamrock till syntpop, new wave, dansmusik och electronica. Bandmedlemmar har kommit och gått alltmedan bröderna varit det fasta navet. Gruppens konstanta kännetecken har dock alltid varit deras innovativa melodier, deras bisarra, intelligent skruvade texter och humor.

Genombrottsalbumet "Kimono my house" (1974) gick rakt upp på topp fem på den brittiska försäljningslistan och innehöll odödliga hits som "This town Ain´t Big Enough for the Both of Us" och "Amateur Hour". När de 1979 valde att radikalt lägga om kursen med albumet "No 1 In Heaven", inspelat i samarbete med legendariska discoproducenten Giorgio Moroder (Donna Summer mfl), var det många som höjde oförstående på ögonbrynen - idag är detta ett album som kommit att räknas som banbrytande i sitt slag. Med sitt 19:e album, "Lil' Beethoven" (2002) tog Sparks återigen ett kliv ut ur befintliga ramar. Därefter följde Hello Young Lovers (2006) som ytterligare förstärkt Sparks position som vitala förnyare. I maj 2008 släpptes det 21:a och senaste albumet Exotic Creatures Of The Deep. I samband med det släppet gjorde de en serie konserter i London som fick spegla hela karriären. Under 21 kvällar framfördes låtarna från deras samtliga album live, en kväll för varje album.

2003 kom de till Sverige - för första gången på 25 år! Platsen blev Södra Teatern. Sedan dess har det blivit sju konserter här vid tre tillfällen. (2003, 2004, 2005). Nu är de tillbaka, naturligtvis på ett helt nytt sätt!

Marie Wennersten på Radioteatern initierade arbetet genom att fråga Sparks om de ville skriva något för Radioteaterns musikalsatsning och en heroisk övertalningsinsats. "Efter flera månaders övertalning via mail och telefon blev utmaningen en alltför stor frestelse att motstå."

Nu kan vi njuta av resultatet. Den internationellt hyllade Ingmar Bergman med ämnen som döden, tron, Guds existens och kampen för att finna kärlek och mening i våra liv, möter i den här radiomusikalfantasin lockelsen från ett mytologiskt Hollywood. Ett Hollywood som kan verka utgöra motsatsen till allt han står för - som frestar honom och som till sist försöker kontrollera honom. Vad som börjar med att Bergman försöker ta reda på vilka eventuella ömsesidiga vinster som ett arbete i Hollywood skulle kunna innebära, övergår i en kafkaartad mardröm som tar slut först genom ett ingripande från en högst osannolik räddande ängel. Berättelsen tar sin början i Cannes 1956 då Ingmar Bergman vinner pris för sin film "Sommarnattens leende".

Ron Mael och Russel Mael kommer att närvara vid premiärsändningen av radioföreställningen. Observera att inget gestaltande sker på scenen, "The Seduction of Ingmar Bergman" är en radiomusikal.

Sveriges Radio Radioteatern ger
"The Seduction of Ingmar Bergman"
En tvåspråkig radiomusikal av Sparks; Ron Mael och Russell Mael.
I rollerna: Jonas Malmsjö - Ingmar Bergman, Russell Mael - Hollywoodmogul, Ron Mael - The Limo Driver, Saskia Husberg - Tolken, Eskortflickan, Marie-Chantal Long - Konferencier, Elin Klinga - Greta Garbo. Översättning: Magnus Lindman. Produktionsansvarig och regissör för Radioteatern, Sveriges Radio: Marie Wennersten.

Världspremiär: 14 augusti 2009. Samtidigt släpper SR Records musikalen på CD i Sverige.

Presenteras av Södra Teatern i stolt samarbete med Teleadress, Biltmore och Hitta.se

Mer info:

www.allsparks.com <http://www.allsparks.com/>

www.myspace.com/allsparks <http://www.myspace.com/allsparks>

Bilder:
Jonas Malmsjö, Elin Klinga och Marie Wennersten: (Foto: Mattias Ahlm/SR)

Ron Mael och Russel Mael:

http://www.sr.se/press/bilder/seduction.jpg <http://www.sr.se/press/bilder/seduction.jpg>

Anneli Gunnar
Head of Public Relations\anneli.gunnar@sodrateatern.com
SÖ D R A T E A T E R N - en del av Riksteatern
Sveriges Internationella Scen \ Musik \ Teater \ Debatt