Memo Förlag AB

Världspremiär och stort releaseparty med Hemliga Klubben för barn den 6 april

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2018 15:42 CET

Fredagen den 6 april rullas röda mattan ut och det blir festligheter för alla barn när Hemliga Klubben-Appen har världspremiär.

Hemliga Klubben-Appen har sitt ursprung i den framgångsrika bokserien Hemliga Klubben, där deckarduon Moa och Måns löser spännande och mystiska pusseldeckarfall i sin hemstad. Till sin hjälp har de klubbens hemliga och fiffiga skriftspråk. Nu går deckarna också den digitala världen till mötes när Hemliga Klubben-Appen släpps. För att fira detta bjuds alla barn in till ett stort releaseparty i deckarnas hemstad Alingsås.

Med start från kl. 14.00 blir det mingel på röda mattan. Barnen kommer att kunna smyga runt och lösa ett digitalt deckarfall med hjälp av sin smartphone eller läsplatta ute i Alingsås innerstad, där man tävlar om fina priser. Barnen bjuds också på dricka och fredagsgodis. Författaren till deckarserien Susanne MacFie finns på plats, och det kommer också ges tillfälle för boksignering för de som vill.

- Vi skapar koncept och aktiviteter runt våra böcker, dels för att inspirera barn till att läsa och skriva, dels för att ge barn och familjer roliga och spännande upplevelser kopplade till böckernas värld. Releasepartyt är ett led i detta, säger Susanne MacFie.

Hemliga Klubben-Appen är mycket mer än ett mobilspel. Barn och familjer får röra sig ute och ta sig till olika platser för att spana efter hemliga ledtrådar som dyker upp i appen, klura på misstänkta och på sätt lösa deckarfallen. Samtidigt samlar man poäng och troféer. Allt med hjälp av en smartphone eller läsplatta tillsammans med Moa och Måns och Hemliga Klubben. Deckarfallen är nya, och finns inte i bokform, men de misstänkta är hämtade från böckerna. Det går också att sitta inne och lösa deckarfall, men man får mer poäng om man löser fallen när man rör sig ute. Man kan både läsa och lyssna på texterna i appen. Det finns dessutom tre olika svårighetsnivåer.

Det är spännande, roligt och klurigt, samtidigt som barnen får röra på sig.

Appen släpps på svenska den 6 april. Världspremiären sker i deckarduons hemstad Alingsås. Bara en vecka senare, den 13 april, släpps appen också på norska, danska, finska och engelska. Fler städer och fler språk kommer att släppas löpande. I appen och på webbsidan www.memostories.se går det dessutom att boka deckarbarnkalas med Hemliga Klubben och läsa och lyssna på böcker.

Detta är första gången ett Apprelaseparty hålls. Tidigare har releasepartyn hållits i samband med att en ny Hemliga Klubben-bok släppts, alltid på platsen där boken utspelar sig. Bokreleasepartyn har hållits på Affärshuset Storken, Nolhaga Slott, Sagabiografen, Estrad, Grand Hotel och Börjessons Bil. Det brukar komma över 500 personer till dessa evenemang.

Appreleasepartyt är ett samarrangemang mellan Memo Stories / Memo Förlag och Rendero.

Arrangemanget är gratis och alla barn, familjer och vuxna är välkomna.

Hemliga Klubben-böckerna illustreras av Roland MacFie.

Foto från 2016 års Bokreleaseparty på Grand Hotell

• Bild från Bokreleaseparty 2016

Appreleaseparty
Datum: 6 april 2018
Plats: Memo Stories / Memo Förlag, Torggatan 6, Alingsås
Tid: från kl. 14.00

Media hälsas välkomna till releasepartyt. Möjlighet till intervjuer kommer att finnas på plats, likaså intervjuer inför arrangemanget.

PRESSKONTAKT OCH INTERVJUFÖRFRÅGNINGAR:
Kontakta Roland, Memo Stories / Memo Förlag