Tourism Malaysia

Världsrekord för Mount Kinabalu

Pressmeddelande   •   Jan 19, 2010 11:30 CET

Mountain Torqs via ferrata (järngata på italienska) på Mount Kinabalu, 3 776 meter över havet, har certifierats av Guinness rekordbok som världens högsta via ferrata. Mount Kinabalu (4 095m) är det högsta tillgängliga berg i Sydostasien och ligger i delstaten Sabah i Malaysiska Borneo.

En via ferrata är en bergsled som består av skenor och kablar som borrats in i bergväggen. Det finns mer än 300 via ferrata-leder över hela världen, främst i Italien, Tyskland och Frankrike.

Mountain Torq driver för närvarande två via ferrata-leder som gör det möjligt för erfarna såväl som oerfarna klättrare att uppleva spänningen med säker via ferrata klättring. För erfarna klättrare erbjuder företaget Low’s Peak Circuit medan Walk the Torq är utformat för oerfarna klättrare och familjer med barn över 10 år.

- Mountain Torqs via ferrata på Mt. Kinabalu utmärker sig som den högsta via ferrata i världen och den första i Asien och passar mycket bra med Sabahs filosofi att vara en av världens bästa äventyrsdestinationer, sade Tengku Zainal Adlin, ordförande vid Sabah Tourism Board vid en ceremoni i Kota Kinabalu i december.

- Det är en ära och ett privilegium att erkännas av den globala expertisen i världsrekord, och vi är djupt tacksamma för stödet som vi fått och aktiv marknadsföring av Sabah Tourism Board, sade Wilfred Tok, grundare av Mountain Torq.

Mountain Torq är engagerat i ekoturism och tror på att utveckla det lokala samhället genom att erbjuda utbildning och arbetstillfällen. Sedan starten i december 2007 har cirka 5000 personer genomfört via ferrata-lederna.

Ytterligare ett försök att komma in i Guinness rekordbok görs nu av Mohd Noor Mat Amin, en 42 årig fotojournalist som den 1 januari började sitt rekordförsök att bestiga Mt. Kinabalu 111 gånger under 111 dagar. Han har tidigare nått rekord i Malaysias rekordbok 2007 när han besteg Mt. Kinabalu 50 gånger under 60 dagar.

För mer information om Mountain Torqs via ferrata besök www.mountaintorq.com

Se också en video om via ferrata på Mt. Kinabalu

Information om Malaysia: www.tourism.gov.my

Frågor från pressen och för att beställa högupplösta bilder:
Informedia Communications AB, +46-8-55697340, Helen Crowe Blomgren, E-post: helen@informedia.se eller Patrik Fjelkegård, patrik@informedia.se

Fakta om Mountain Torqs via ferrata
Läget
Högsta punkten på via ferrata
Lägsta punkten på via ferrata
Via ferratas längd
Annat

Mount Kinabalu, Sabah, Malaysian Borneo
3 776 meter över havet
3 411 meter över havet
1.2 km
en 22 meter gångbro är 3 600 meters over havet

Fakta om Mount Kinabalu
Mount Kinabalu ligger i Sabah, en delstat i Malaysia i norra Borneo. Sabah nås med direktflyg från flera städer via sin huvudstad Kota Kinabalu (KK). KK nås också från Kuala Lumpur med fler än 70 flyg varjevecka. Mount Kinabalu ligger i Kinabalu Park, som är ett UNESCO Världsnaturarv och känt för sin regnskog och naturvård av världsklass.