HMCO AB

Världsrekordförsök utomhusbad i –40 grader

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2010 07:45 CET

Världsrekordförsök utomhusbad i –40 grader

Under februari genomförs ett världsrekordförsök i utomhusbad. Två stycken referensanläggningar står beredda inför kommande köldknäppar, placerade i Norra Sverige och fjällvärden, med ett tiotal frivilliga badare, intresserade av att sätta ett inofficiellt världsrekord.

Förutsättningen för rekordförsöket är att temperaturen skall passera minus 40-gradersstrecket, då badarna skall bada i de uppvärmda baden i 30 minuter, med en temperaturskillnad om 80 grader mellan luft och vatten.

Utmaningen kräver inte bara mod och god hälsa bland badarna, utan även driftsäkra bad, då ett haveri i dessa temperaturer får förödande konsekvenser. Baden är tillverkade i Kanada, utvecklade för krävande nordiskt klimat.

Evenemanget genomförs någon gång under perioden 12-28 februari när det meterologiska förutsättningarna är det rätta för att manifestera våra produkters härkomst under OS-festen i Vancouver, där Beachcomber sedan starten haft sitt säte, och kommer att filmas och läggas ut på Youtube, för att utmana intresserade vinterbadare och konkurrenter runt om i världen.

Sponsor för det inofficiella världsrekordförsöket är HotTubs&Co, Beachcombers svenska distributör, och idéutvecklare och inspiratör för kvalificerade badmiljöer. Företaget ser en unik möjlighet att nyttja den extremt kalla vintern för att visa sina produkters egenskaper i praktisk användning.

Andra viktiga världsrekordhållare inom vattenområdet

Wim Hof har rekordet inom stående i isvatten (72 minuter)

Tom Sietas har rekordet att hålla andan under vatten, 17 minuter och 19 sekunder.

Rapparen Ludacris, har tillsammans med 999 andra världsrekordet i gruppdusch, d v s 1000 personer.

Timo Kaukonen har världsrekordet i bastubad, när han stannade 16 minuter och 15 sekunder i en 110-gradig sauna.

För Mer information om evenemanget, kontakta Lars Holmgren på www.hottubs.se, hottubs@hmco.se.

HotTubs&Co, svensk distributör av kanadensiska Beachcomber, specialicerade på utveckling av kvalificerade utomhusbadmiljöer, med inriktning på energieffektivitet och driftstabilitet, www.hottubs.se