Princess Golf Event AB

Världsstjärna möter Henrik Stenson i Malmö

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2011 14:52 CET

Ett av golfens absoluta toppnamn – Martin Kaymer – kommer till Sverige för att möta Henrik Stenson måndag den 4 juli.
Utmanarmatchen, The Princess Charity Challenge, på Pga-banan i Bara blir som en final på Challenge Tour tävlingen The Princess som Henrik Stenson är värd för.

Martin Kaymer är för närvarande rankad tvåa i världen. Förra året vann den 26-årige tysken flera stora tävlingar och deltog i Europas vinnande Ryder Cup-lag. I augusti 2010 tog han sin första majortitel i USPGA Championship.
2011 har han inlett i samma imponerande stil genom en överlägsen seger i Abu Dhabi. Totalt 24 slag under banans par var rekord för tävlingen, och segermarginalen hela åtta slag.

Det blir den tredje och hittills svåraste utmanarmatchen för Henrik Stenson i samband med The Princess. 2009 slog han Adam Scott och förra året danske Søren Kjeldsen.

Henrik Stenson:

– Martin är världens hetaste och mest formstarka spelare just nu. Han verkar inte ha några svagheter. Dessutom är det en härlig kille och jag är stolt att kunna räkna honom bland mina vänner. Men jag får hoppas på stöd från hemmapubliken för det kommer att bli en tuff utmaning att möta honom på PGA-banan.
– Precis som jag själv är Martin också en produkt av Challenge touren. Jag står som värd för The Princess för jag ser det som absolut nödvändigt att Sverige har minst en tävling på den nivån. Utan det trappsteget blir det väldigt svårt för de flesta unga spelare att nå vidare ut på Europatouren.

Martin Kaymer:

– Jag vet vad Henrik gör för svensk golf och gillar hans ambition att stötta och inspirera kommande generationer. Självklart vill jag vara med och bidra. Rollen som en god förebild för barn och ungdomar tar jag gärna på mig. Förhoppningsvis kan jag ganska snart vara med om att starta något liknade The Princess hemma i Tyskland.
– Jag vet också att Henrik har starka band till Skåne och det ska bli riktigt kul att möta honom på en bana jag har hört mycket gott om.

Fakta The Princess by Schüco

Challenge Tour tävling över 72 hål med 156 deltagare
Värd: Henrik Stenson
Namnet: The Princess är kopplat till Henrik Stensons och hans fru Emmas första barn Lisa, deras egen prinsessa. Hon är en stor inspirationskälla för Henrik och hans ambition att intressera ungdomar för golfen och hjälpa till i deras utveckling.
Bana: PGA of Sweden National
Tävlingsdatum: torsdag 30 juni-söndag 3 juli 2011
Utmanarmatch: måndag 4 juli möter Henrik Stenson världsstjärnan Martin Kaymer i The Princess Charity Challenge
Titelsponsor: Shüco International AG. Tyskt företag med huvudkontor i Bielefeld. Har 5 000 anställda och 12 000 samarbetspartners i 75 länder. Skräddarsyr energisnåla och toppmoderna lösningar för fönster och fasader. Är ledande inom solcellsteknik. Omsättning 2009: 2 miljarder Euro.
Övriga sponsorer och partners: Svenska Golfförbundet, Hugo Boss, BMW, PEAB och PGA of Sweden National

För mer information kontakta:

Johan Elliot, VD Sportyard AB
elliot@sportyard.com