Universal Music Sweden

Världsstjärnan Lorde gästar Skavlan på fredag

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2014 08:30 CET

På fredag, den 21 februari, gästar det nyzeeländska stjärnskottet Lorde TV-programmet Skavlan, där hon gör sitt första Nordiska TV-framträdande någonsin. Lorde, eller Ella Yelich-O’Connor som hon egentligen heter, blev upptäckt redan som tolvåring och nu fem år senare har hon varit den första nyzeeländska artisten att toppa listorna i USA med succesingeln "Royals".

Debutsingeln ”Royals” har toppat den amerikanska Billboardlistan i hela nio veckor. Nyligen belönades Lorde med utmärkelsen “Song of the Year” på årets Grammy Awards. Lorde är även nominerad till “International Female Artist” på BRIT’s Awards som går av stapeln på onsdag, den 19 februari, där hon också kommer att uppträda med Disclosure.

I Sverige har “Royals” varit etta på radiolistan i tre veckor, sålt dubbelplatina och är utan tvekan varit en av vinterns största hits.

Debutalbumet “Pure Heroine” har fått ett varmt mottagande av både kritiker och publik. Just nu är Lorde aktuell med nya singeln “Team” som redan är Topp 10 på Billboard Hot 100, klättrar på Spotifytopplistan och vars video har över 17,5 miljoner visningar på YouTube.

Skavlan sänds den 21 februari kl 21.00 på SVT.