Nordic Growth Market NGM AB

VÄRMEKYL GROSSISTEN: VÄRMEKYL GROSSISTEN OCH IKANOBANKEN SAMARBETAR KRING VÄRMEPUMPAR

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 10:06 CET

Värmekyl Grossisten AB (publ.) ("VKG") och Ikanobanken inleder ett nära samarbete. Dels kommer Ikanobankens 190 000 kunder få förmånliga erbjudanden på värmepumpar och dels kommer Värmekyl Grossistens kunder få förmånliga lån till allt från värmepumpar till hela villan eller fritidshuset.

· För att ytterligare öka tillväxttakten inleder VKG nu ett marknadssamarbete med Ikanobanken. Förutom renodlade lån kommer samarbetet omfatta riktade erbjudanden till Ikanobankens befintliga och nya kunder.

· Ikanobanken satsar på lån till energibesparande investeringar och väljer att samarbeta med VKG, den största aktören inom värmepumpsmarknaden. Ikanobanken har idag 190 000 kunder och avser växa inom detta segment.

· Grunden till samarbetet är de båda företagens strävan efter att erbjuda kunderna kvalitetsprodukter till ett rimligt pris i syfte att sänka kundernas kostnader och bidra till en bättre hushållsekonomi.

"Vi ser verkligen fram emot samarbetet med Ikanobanken." säger Hagge Rilegård, vd för VKG. "Vi vet att vi kan hjälpa Ikanobankens kunder att spara pengar. Den affärsmässiga potentialen i detta partnerskap är oerhört stor. Det finns många villa- och fritidshusägare som sitter med dyra och krångliga lösningar både vad avser uppvärmning och bolån. Dessa kunder kan vi nu tillsammans hjälpa."

Eva Engdahl vd för Ikanobanken säger: "Att Ikanobanken satsar på förmånliga lån för dem som vill investera i lägre energikostnader är ingen slump. Vi vill hjälpa nya och befintliga kunder att spara pengar. Att vi samarbetar med Värmekyl Grossisten är också naturligt. Precis som vi står VKG för prisvärd kvalitet till den stora massan."

Hagge Rilegård säger vidare: "Den samsyn kring kunder och kunderbjudanden som råder mellan oss och Ikanobanken är glädjande. Det är ett faktum att både VKG och Kamprad-sfären har ändrat affärslogiken inom sina respektive branscher genom att sätta respekt för kunden och dennes hushållsekonomi i centrum. Många av Ingvar Kamprads grundläggande värderingar för företagande har varit ledstjärnor i VKGs företagsbyggande och vi är hedrade över att få samarbeta med Ikanobanken."

För ytterligare information kontakta:
Hagge Rilegård, vd Värmekyl Grossisten AB (publ.) Tel: +46 (0)8-446 32 10 eller (0)70-554 00 01 Niklas Larsson, Chef Affärsområde Bank, Ikanobanken, Tel: +46 (0)70-534 50 05

Värmekyl Grossisten Scandinavia AB (publ) är ett svenskt företag verksamt inom försäljning och installation av energisparande och energieffektiva värme- och kylprodukter för inomhusklimat. Bolaget har ett omfattande produktsortiment och marknadsför produkter från en rad olika leverantörer och tillverkare. VKG grundades 2003 och strävar efter att bli en helhetsleverantör av energisparande- och energieffektiva värme- och kylprodukter för inomhusklimat. VKG är anslutet till Nya Marknaden sedan 1 mars 2006. För mer information besök www.vkg.se.

Ikanobanken startades 1995, ägs av IKANO S.A. (familjen Kamprad) och har två affärsområden; bank och partner. Vi är våra privatkunders andra bank. Eftersom vi inte har några bankpalats eller kostsamma bankkontor kan vi erbjuda bättre villkor än storbankerna. Ikanobanken erbjuder även säljstödjande finansiering till handels- och tjänsteföretag där vi hjälper våra samarbetspartners att skapa merförsäljning och ökad lönsamhet. För mer information besök www.ikanobanken.se.

VKGs affärsidé är att inköpa, marknadsföra och installera energisparande och energieffektiva värme- och kylprodukter till konsumenter och företag på ett för kunden enkelt och kostnadseffektivt sätt.