SVEP Information & Service AB

Värmepumpar en säker investering

Pressmeddelande   •   Dec 15, 2009 22:19 CET

I ett pressmeddelande från Folksam anklagas värmepumpbranschen för att strunta i kvaliteten och att produkterna blivit allt sämre de senaste åren. Detta är felaktigt och något vi kraftfullt dementerar.

Folksam tar inte hänsyn till den ökade försäljningsvolymen av värmepumpar, därför blir deras slutsatser felaktiga. Svenska Värmepumpföreningen samlar in statistik över försäljningen av värmepumpar. Då försäljningsvolymen för värmepumpar ställs i relation till antalet skador kan vi konstatera att det uppkommer skador på 1,2 % av värmepumparna inom de första 5 åren. Samma siffror med föregående års rapport som underlag är 1,1 %.

- Att med Folksams siffror som underlag säga att värmepumpstillverkarna struntar i kvaliteten på produkterna är fel, säger Martin Forsén, VD Svenska Värmepumpföreningen, SVEP.

- Värmepumpbranschen tar kvalitetsfrågor på största allvar. Bra kvalitet på produkter är viktigt för alla branschers trovärdighet.

De uppskattade skadekostnaderna på 75 miljoner kronor under 2008 ska tas på största allvar, men siffran måste ställas i relation till antalet värmepumpar som finns och den ekonomiska besparing som de årligen ger. Idag finns det en värmepump i drygt 800 000 av Sveriges 1,7 miljoner småhus. Hushållens årliga besparing från dessa värmepumpar uppgår till 10 miljarder kronor.

SVEP, Svenska Värmepumpföreningen, är branschorganet för den svenska värmepumpbranschen. Organisationen har cirka 700 medlemmar i form av tillverkare, importörer och installatörer. SVEP är den officiella informationskanalen för värmepumpar gentemot allmänhet, myndigheter och beslutspåverkare i Sverige.

Pressansvarig: Anne-Lee Bertenstam, anne-lee.bertenstam@svepinfo.se

VD: Martin Forsén, martin.forsen@svepinfo.se