Anders Ekberg

Värmländsk folkpartist skriver väljarkontrakt mot datalagring

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 06:19 CEST

Riksdagskandidaten Anders Ekberg (FP) lovar att rösta nej till att implementera EU:s datalagringsdirektiv i Sverige. På onsdagen undertecknar han ett kontrakt med väljarna, och han uppmanar alla andra riksdagskandidater att göra detsamma.

– Det är olyckligt att Folkpartiet har tonat ner integritetsfrågorna i årets valrörelse. Det borde vara självklart för alla liberaler att avvisa masslagring av personliga data utan brottsmisstanke, säger Anders Ekberg, riksdagskandidat (FP).

Anders Ekberg är riksdagskandidat för Folkpartiet i Värmland och ersättare i europaparlamentet. I dag skriver han under väljarkontraktet mot datalagringsdirektivet. På så sätt förbinder han sig att rösta nej till att införa EU:s datalagringsdirektiv i Sverige.

Hittills har ingen annan riksdagskandidat i Värmland skrivit på väljarkontraktet.

– Jag förutsätter att alla andra värmländska riksdagskandidater tar avstånd från datalagringen och skriver under väljarkontraktet. Övervakningen av medborgarna har redan gått alldeles för långt, säger Anders Ekberg, riksdagskandidat (FP)

För ytterligare information:

Anders Ekberg, riksdagskandidat (FP): 076-101 90 55
Jesper Magnusson, pressekreterare: 070-492 809 21

Fakta om väljarkontraktet

Väljarkontraktet mot datalagring initierades av två folkpartister, riksdagsledamoten Camilla Lindberg och riksdagskandidaten Mathias Sundin. Syftet är att ge politiska kandidater från alla partier möjlighet att på förhand lova att rösta nej till att införa datalagringsdirektivet i Sverige. För mer info, besök: http://nejtilldatalagring.blogspot.com/

Hittills är Anders Ekberg den ende riksdagskandidaten i Värmland som skrivit på.

Fakta om datalagringsiniatiativet

Direktivets implementering medför en skyldighet för EU:s telefoni- och Internetleverantörer att lagra abonnentinformation i minst sex månader, men högst två år. Telefonidata som visar varifrån, när och till vem en person ringer, ska sparas. Även information om vem som skickar SMS till vem och när detta sker lagras. De Internetdata som ska sparas är vilken IP-adress varje abonnent haft vid varje given tidpunkt. Tillhandahållare av e-posttjänster skall också lagra uppgifter om avsändare och mottagare av ett e-postmeddelande.

För ytterligare information om datalagringsdirektivet, se här

Anders Ekberg, ersättare i Europaparlamentet, och kandidat till riksdagen 2010.
www.andersekberg.eu
076-101 90 55

Har du inte skrivit på för att få ett slut på flyttcirkusen mellan Bryssel och Strasbourg - gör det på www.oneseat.eu