Exportrådet

Värmländskt företag levererar 50 tunga axlar till amerikanska vindkraftverk

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2004 10:38 CEST

Scana Steel Björneborg har tagit hem en order på 50 huvudaxlar från ett amerikanskt företag. Varje axel väger ca 7 ton och samtliga är smidda vid företaget anläggning i Björneborg, belägen mellan Kristinehamn och Degerfors i Värmland.

- Det här är en av de största beställningarna hittills från vindkraftssektorn, säger Claes Jansson, försäljningschef för Scana Steel Björneborg.

- Vi har tidigare levererat axlar till europeiska tillverkare av vindkraftverk men detta är första ordern från en amerikansk beställare. Särskilt positivt är att kunna leverera konkurrenskraftiga produkter från Sverige med nuvarande dollarkurs.

Scana Steel Björneborg ingår i norska Scana-gruppen. Men företagets verksamhet i Björneborg går tillbaka ända till 1656. Idag är smedjan en av de modernaste i Europa med en presskapacitet på 4500 ton. Björneborg kan smida 25 m långa detaljer med maskinbearbetning på upp till 40 ton. Företaget levererar propeller- och roderaxlar till marinsektorn, ventilblock till offshoreindustrin, pappersvalsar, verktygsstål och huvudaxlar till vindkraftverk. Totalt producerar Scana Steel Björneborg ca 65 000 ton/år.

Scana Steel Björneborg ingår som medlem i Exportrådets samverkansgrupp SWIND, Swedish Wind Energy Technology Group. Gruppens samlar leverantörer till vindkraftssektorn och de få tillverkare av vindkraftverk som finns i Sverige. Syftet med SWIND är att företagen skall bli stakare på export genom att arbeta i samverkan.

- Vi planerar en serie aktiviteter i höst och nästa år riktade mot de stora europeiska tillverkarna av vindkraftverk. Målsättningen är ökade affärer för svenska underleverantörer, säger Åke Ryhagen, ansvarig för Exportrådets 14 samverkansgrupper. Ett samlat deltagande på Wind Energy Conference & Exhibition den 22-25 november i London, arrangerat av EWEA, European Wind Energy Association, ligger också på ritbordet.

- Vi har många kvalificerade företag i Sverige som skulle kunna dra nytta av den kraftigt växande vindkraftssektorn i Europa. Utvecklingen går i snabb takt och vi vill kunna erbjuda de svenska företagen att ta del av denna. Att vi är konkurrenskraftiga visar bland annat affären till Scana Steel Björneborg

För ytterligare information kontakta:

Claes Jansson, försäljningschef, Scana Steel Björneborg AB, 0550-25233

Åke Ryhagen, ansvarig för Exportrådets samverkansgrupper, 08-783 86 34, 0708-83 86 83

Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

För fakta om Swedish Wind Energy Technology Group, se www.sed.swedishtrade.se/swind

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.