Folkpartiet

Värnplikten saknar vinnare!

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2006 16:32 CET

Av en attitydundersökning som Försvarsmakten genomfört bland drygt 9000 utryckande värnpliktiga framgår att hela 47 procent är för att plikten avskaffas. Endast 39 procent vill behålla den.

Allan Widman och Heli Berg, båda fp och ledamöter av försvarsutskottet, vill att regeringen nu utreder avskaffandet av pliktlagstiftningen:

- Det är uppenbart att värnplikten snabbt håller på att tappa sin legitimitet. Avsaknad av konkret hotbild mot Sverige och fokus på internationella insatser ställer krav på ett nytt system för rekrytering av soldater. Bara var tredje värnpliktig som utbildas kan tänka sig att tjänstgöra internationellt. Att två av tre inte kommer till användning för försvarets huvuduppgift är ett kvalificerat slöseri med skattemedel.

- Än värre är att unga män fortsätter att dömas till fängelse för brott mot pliktlagen. Försvarsmakten har inget intresse av att utbilda personer som vägrar delta. Rättsväsendet har viktigare uppgifter och för den enskilde som döms är detta en tragedi. Här finns ingen nytta, bara förlorare, säger Allan Widman och Heli Berg.

Allan Widman
riksdagsledamot (fp)

Heli Berg
riksdagsledamot (fp)