Miljöpartiet de gröna

Väsby sjöstad blir riksdagsfråga

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 15:33 CEST

Upplands Väsbys planer på den så kallade Väsby sjöstad blir nu riksdagsfråga. Mikaela Valtersson, riksdagsledamot från Upplands Väsby ställer frågan till miljöminister Andreas Carlgren.

Miljöminister Andreas Carlgren ger i Svenska Dagbladet idag löfte om tio nya naturreservat i Stockholms län. Han säger också att han är beredd att ta strid för naturvärdena i Stockholms gröna kilar och inte tänker sitta med armarna i kors om planerna hotar dem.

- Upplands Väsby är ett bra ställe för miljöministern att börja ta denna strid. Där hotas såväl ett naturreservat som en viktig del av Järvakilen med stora natur- och friluftsvärden av exploatering genom kommunens planer på den så kallade Väsby sjöstad. Tyvärr hör miljöministerns egna centerpartistiska partivänner i kommunen till de största pådrivarna för detta intrång, säger Mikaela Valtersson.

Enligt en fördjupad översiktsplan vill kommunen bygga upp till 2100 lägenheter mitt i Järvakilen i Upplands Väsby. En del av dessa skall ligga i ett naturreservat och en annan del i det som i den nya regionplanen betecknas som en grön värdekärna.

- Är miljöministern beredd att ta strid med sina egna partivänner i kommunen för att skydda Järvakilen, frågar Mikaela Valtersson

FÖR VIDARE INFORMATION:
Mikaela Valtersson, 070-212 91 77

Frågorna till Andreas Carlgren finns bifogade.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA