Väsby Simsällskap

Väsby vann medaljstriden vid SumSim, Svenska Ungdomsmästerskapen

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 15:24 CEST

Med 13 guld, 4 silver och 8 brons blev Väsby Simsällskap den med medaljbehängda klubben när året SumSim avgjordes i Landskrona. Främst var det tjejernas förtjänst: Jaqueline Hippi blev trefaldig ungdomsmästare individuellt, Agnes Wiiand tog två titlar och Emma Wahlund en. Dessutom blev det individuella silver- och bronsmedaljer till alla tre.

Bland medaljörerna finner vi också Emma Sjösten som tillsammans med Jaqueline, Agnes, Emelie Bäck och Milana Salih låg bakom Väsbys lagkappssegrar. Guldet på 4x200 frisim betydde nytt fint ungdomsrekord, man var nästa 25 sekunder snabbare än tvåan. Tjejerna vann också 4x100 fritt och 4x100 medley. Även på den senare distansen blev det ungdomsrekord

Bland killarna var som väntat Markus Fürst främst med sin seger på 100 fjäril och två bronsmedaljer. Dessutom var Markus ankare i lagkappslagen som vann 4x200 frisim, 4x100 medley och 4x100 fritt. De övriga i de olika lagen var Alexander Ozerov, Samuel Törnqvist, Max Bergh och Gustav Frödeberg. Totalt blev det alltså hela 6 lagkappsguld för Väsby.