LBI International AB

VÄSENTLIGT ÖKAD NETTOOMSÄTTNING OCH RÖRELSERESULTAT

Pressmeddelande   •   Okt 20, 2005 09:01 CEST

LB Icon AB (publ.) - Rapport för perioden 1 januari - 30 september 2005

STOCKHOLM, Sverige och AMSTERDAM, Nederländerna - 20 oktober 2005.
LB Icon AB (OMX Stockholm, Euronext Amsterdam: ICON) ("LB Icon" eller "bolaget"), som är ett internationellt verksamt fullserviceföretag inom digital marknadsföring och teknik, rapporterade i dag resultaten för de nio första månaderna och det tredje kvartalet.

Höjdpunkter under de första nio månaderna 2005

- Nettoomsättningen ökade med 48 procent och den organiska tillväxten med ca 9 procent
- Nettoomsättningen per anställd (på årsbasis) steg med 19 procent till KSEK 1140 (124 000 euro)
- Kraftig förbättring av såväl operativt och justerat EBIT som nettoresultatet
- Fortsatt lönsamhet och ökade vinstmarginaler
- EBIT och nettoresultatet påverkades positivt av vinster utanför kärnverksamheten om sammanlagt MSEK 35,0 (3,8 miljoner euro)

LB Icons vd Robert Pickering om affärsverksamheten och framtiden

Verksamhetens resultat under de första nio månaderna, och särskilt under det tredje kvartalet, var oväntat starkt. I allmänhet brukar semesterperioden medföra en lägre aktivitet i det tredje kvartalet. Ledningarna i respektive land och deras medarbetare fortsätter sina ansträngningar för att förbättra verksamhetens effektivitet och kvalitet.

Affärsutvecklingen är positiv på alla våra marknader och vi räknar med att tillväxten vid utgången av året ska överstiga våra ursprungliga förväntningar. Tillväxten kommer fortlöpande att stimuleras av noga utvalda förvärv framöver, såsom vårt nyligen genomförda köp av Inpact i Nederländerna.

Vi räknar med en fortsatt kraftig försäljningsökning och förbättrade marginaler, och har nu börjat planeringen av 2006 års aktiviteter med en stark marknad i åtanke. Vi kommer att avsluta 2005 med bättre lönsamhet och stå starkare än någonsin. Vidare räknar vi med att överträffa dessa siffror 2006, tack vare verksamhetens internationella spridning, ökande synergieffekter och samverkan mellan koncernbolag, samtidigt som de multinationella företagens utgifter för teknikdrivna marknadsföringslösningar online ökar stadigt i Europa och USA.

Fullständig rapport, se bilaga

Robert Pickering