Kodcentrum

Västerås barn kodar med volontärer från IT- och techföretag

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2016 10:42 CEST

Idag startar Kodcentrum en helt ny kodstuga på Bäckby bibliotek i Västerås. Under en termin får barn och unga mellan 9 och 13 år en kväll i veckan träffa volontärer från bland annat ABB för att prova på att programmera egna spel och appar.

I Västerås öppnar Kodcentrum kodstuga på biblioteket i Bäckby i samarbete med Västerås kommun. Med kodstugan ges fler barn och unga möjligheten att få skapa med kod tillsammans med ideellt engagerade yrkesverksamma och studenter.

-Det känns viktigt att ge barn förståelse för vad som ligger bakom tekniken som finns runt omkring oss och att visa att de också kan vara med och skapa ny teknik. Det är så roligt att höra hur barn tänker och jag blir alltid glad av alla idéer och funderingar de har i kodstugan, säger volontären Goranka Zoric, som till vardags forskar om användarupplevelser (UX) på ABB.

Volontärerna i kodstugan fungerar som förebilder och de breddar bilden av vem som kan jobba, och vad som kan skapas, med programmering. De öppnar upp ögonen för yrkesroller som utvecklare, speldesigners och krypteringsexperter samtidigt som de handleder barnen i det egna utforskandet.

I kodstugan uppmuntras barnens egen fantasi och problemlösande förmåga och under kodstugans nio tillfällen får de skapa egna spel, digitala berättelser och prototyper till appar. Det är helt gratis att delta i kodstugan för eleverna i Kodcentrums samarbetsskolor. Tröskeln till att komma igång ska vara så låg som möjligt, därför krävs inga förkunskaper och datorer finns att låna.

Kodcentrums kodstugor finns i Göteborg, Linköping, Malmö, Skellefteå, Stockholm, Sundbyberg, Tensta, Västerås, Umeå och Uppsala. Huvudsponsorer är Informator, Microsoft och Spotify. Kodstugan på Bäckby bibliotek går tisdagskvällar under nio veckor framåt.

Om Kodcentrum
Kodcentrum vill bidra till att fler barn och unga får upp ögonen för IT och programmering, oavsett socioekonomisk bakgrund eller kön. Vi ser att grundläggande kunskaper i programmering och digitalt skapande är en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner och tjänster.

Genom lokala samarbeten med skolor, bibliotek och företag engagerar vi lärare som själva vill komma igång med programmering i klassrummet, bibliotek som vill bredda sin verksamhet till att även inkludera digitalt skapande, och företag inom IT-sektorn som vill involvera sina anställda att vara förebilder för nästa generations kodare.

Skolan står inför ett stort kunskapslyft för att erbjuda alla elever likvärdig digital kompetens och grundläggande programmeringskunskaper. Som stöd samlar Kodcentrum det pedagogiska material och de erfarenheter som gjorts under de fyra terminer som våra kodstugor har varit igång.

Redan idag finns allt vårt material tillgängligt helt gratis på sajten Kodboken.se. Mer material riktat mot skolan tas fram i ett projekt finansierat av Vinnova och lanseras under 2017.

Kontakt:

Michaela de Verdier, projektledare Kodstugor och volontärer