Avure Technologies

Västeråsföretaget Avure Technologies får stororder från flygindustrin

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 15:18 CET

En ny stororder, den här gången från rysk flygindustri för en plåtformningspress utgör ytterligare en indikation på ökad efterfrågan av Avure Technologies högtryckspressar för plåtformning. Västeråsföretaget som är världsledande på plåtformnings- och isostatpressar för densifiering av avancerade metalliska material har fått en beställning värd cirka 50 miljoner kronor.

–  Vår tillväxt bygger på ett flertal nya produkter som lanserats de senaste åren, kombinerat med en långsiktig expansion på nya geografiska marknader. En stark utveckling inom den globala flygindustrin, där nya flygplanstyper är under framtagning, bidrar givetvis till vår tillväxt. säger Sture Olsson, globalt ansvarig för affärsområdet Metal Forming på Avure, Fortsatt fokus för Avure Technologies ligger på expansionen i Östeuropa och Asien, främst i de så kallade BRIC-länderna, Brasilien, Ryssland, Indien och China.

Efterfrågan på mellanstora flygplan har ökat stadigt de senaste åren. Tillverkningsmetoderna för dessa typer av flygplan passar den teknologi som Avure erbjuder och medför att efterfrågan ökar på Avures högtryckspressar.

–  Trenderna på marknaden stärker oss i Västerås och ger oss stabilitet inför framtiden. En framgångsfaktor är dessutom att vi kan erbjuda kunder djup processkompetens, vilket idag tycks efterfrågas mer än någonsin runt om i världen, säger Sture Olsson.

För mer information kontakta:Henrik Rosander Director of Global Human Resources & Communications, Avure Technologies henrik.rosander@avure.com

Om Avure Technologies

Avure Technologies är världsledande inom utveckling och tillverkning av högtrycksutrustning för densifiering av avancerade metalliska material och plåtformning. Företagets division för livsmedelspressar tillverkar världsledande högtrycklösningar för livsmedelspastörisering. Företaget har totalt 160 anställda med huvudkontor i Västerås samt etableringar i Columbus och Nashville, USA.  För ytterligare information, besök gärna www.avure.com.