Penny AB

Västeråsföretaget Penny tar emot stipendium från amerikanska mediejätten Red Herring

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2008 11:53 CEST

Den 23:e september meddelandes att Penny AB tar emot ett betydelsefullt stipendium (Special ISA Scholarship) från den amerikanska mediejätten Red Herring. Stipendiet innebär att Penny AB kommer att få presentera företaget vid världens främsta internationella konferens för beslutsfattare inom högteknologi, ETRE08 Förutom inbjudan får Penny ett stipendium (värde ca 25.000 SEK) för att kunna delta i konferensen och presentera sin produkt.

"25.000 SEK är mycket pengar för ett litet entreprenöriellt företag som Penny som arbetar med knappa resurser för att utveckla sina egna innovationer. Möjligheten att få presentera sig på ETRE kan vara tusenfalt mycket mer värt", säger Pennys vd, Erik Lundström".

För första gången i ETRE's nittonåriga historia besöker konferensen Sverige. Fler än 700 särskilt inbjudna beslutsfattare från 40 länder väntas komma till Stockholm under veckan. ETRE är en mötesplats för bland andra riskkapitalbolag och utvecklingsföretag inom högteknologi. Syftet är att diskutera trender, affärsmodeller, innovativ teknologi, säkra finansiering och etablera nya allianser.

Pennys, vd, Erik Lundström fick ett e-brev från Farley Duvall, Vd för Red Herring EMEA där det tillkännagavs att Penny AB tilldelats stipendiet och att Red Herring ansåg att: "Penny is an incredible concept ... we are proud to have you among the presenting firms. Our journalists liked what they saw of Penny, and would like to make sure that you have a chance to get in front of some potential investors".

I Sverige är Red Herring kanske mest känd för det stora priset Red Herring 100 awards där lovande entreprenörer från hela världen rankas.

"Trots att världen genomgår en stormig tid just nu så måste vi små entreprenörer fortsätta att satsa. Penny tillverkar just nu en nollserie av produkten C-More Interactive Glasses som kommer att levereras under första kvartalet 2009", säger Pennys vd Erik Lundström. Han fortsätter: "Vi har intresse från industrin och sjukvården och senast i april i år blev vi inbjudna att presentera systemet för mycket intresserade delegater från US Department of Defense under en konferens i Stockholm".

Penny tillverkar interaktiva glasögon, en egen patentsökt produkt som möjliggör för alla som har händerna upptagna med en arbetsuppgift, utan att använda sina händer, att styra en Pocket PC. Systemet C-More Interactive Glasses projicerar skärminnehållet från Pocket PC'n på näthinnan och användaren upplever en transparent förstorad skärm framför sig. Tillsammans med tekniken att navigera på skärmen med huvudrörelser och att göra urval med käkmuskeln (genom att bita ihop) skapas helt nya användningsmöjligheter för stora grupper användare inom t.ex. industrin, sjukvården, räddningstjänst, handikappade, säkerhetstjänst, militären och nöjesindustrin.

För att få mer information: