Västerbotten Investment Agency

Västerbotten Investment Agency får fortsatt förtroende och nu utökas uppdraget

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2011 14:00 CEST

I slutet av maj fick Västerbotten Investment Agency det slutgiltiga beslutet från EU:s Strukturfond för Övre Norrland om godkännande av projektets förlängning och utökning. Det innebär att organisationen får fortsatt förtroende att verka för fler utländska investeringar till Västerbotten. Nu kommer även tre nya sektorer i fokus, nämligen Kreativa Näringar, Turism och GIS. Sedan tidigare är Gruvor, Trä, Fordon, Miljöteknik, Energi, Life Science och Tillverkande industri prioriterade områden. Utöver de nya områdena så kommer Västerbotten Investment Agency att erbjuda företag i regionen möjligheten att ställa ut i en gemensam paviljong på utvalda branschmässor.

- Jag är mycket stolt över min personal och de resultat som vi har uppvisat hittills. Självklart är vi alla mycket glada över att vi får fortsatt förtroende att jobba vidare med att stärka bilden av Västerbotten utanför Sveriges gränser, säger Anders Wangby, verksamhetsansvarig för Västerbotten Investment Agency.

- När det gäller mässor så har vi under lång tid sett att Svenska företag generellt saknar en tradition av att ställa ut på internationella branschmässor för att marknadsföra sig själva. Det är något som vi behöver ändra på och tillsammans med våra grannlän, Norrbotten, Jämtland och Västernorrland, erbjuda företagen att ställa ut i gemensamma paviljonger under samlingsnamnet ”North Sweden”, säger Anders Wangby. Han fortsätter också;
- Vi vill skapa en win-win situation där både företag och regionen med en gemensam närvaro stärker varandras varumärken.

Det nya finansieringen av projektet sträcker sig från 1 november 2011 till 31 december 2013, därefter hoppas alla finansiärer att man har kommit överens om en permanent lösning för organisationen. I och med att Västerbotten Investment Agency utökar sitt uppdrag kommer även nya tjänster att tillkomma.

- Vi räknar med att anställa ytterligare två personer som skall förstärka vårt team, säger Anders Wangby. Rekryteringen av de nya tjänsterna kommer att starta under hösten och målet är att få in dem i organisationen så fort som möjligt.

Hittills har Västerbotten Investment Agency på drygt två år medverkat till 13 nya etableringar till länet. Tillsammans har företagen skapat 84 nya jobb, jobb som i sin tur innebär drygt 28 miljoner kronor årligen i intäkter till Västerbotten.

Anders Wangby
Verksamhetsansvarig
Västerbotten Investment Agency

Anders.wangby@viavasterbotten.se

www.viavasterbotten.se

Om Västerbotten Investment Agency

Västerbotten Investment Agency (VIA) arbetar för att göra Västerbottens län till det mest attraktiva alternativet för utländska företag och investerare som funderar på att etablera eller expandera sin verksamhet i Sverige. Med expertkunskap i en mängd nyckelsektorer erbjuder VIA information om affärsmöjligheter samt assistans genom hela investerings- och etableringsprocessen. VIA är en regional partner till myndigheten Invest Sweden.

VIA är ett projekt som finansieras av Skellefteå kommun, Umeå kommun, Regionförbundet, Skellefteå Kraft samt Tillväxtverkets regionala strukturfonder. Projektägare är Skellefteå kommun.