Ementor AB

Västra Götaland tecknar avtal inom området Nätverk och kommunikation med TOPNORDIC

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2006 08:45 CEST

(Sverige, Göteborg) Västra Götalands läns landsting har ingått ett ramavtal med systemintegratören TOPNORDIC avseende Nätverk- och kommunikationsinfrastruktur med tillhörande tjänster. Avtalet är 2-årigt med möjlighet till ytterligare 2-års förlängning. TOPNORDIC stärker sin position som leverantör till Västra Götalandsregionen, 50.000 anställda, där bla Nordeuropas största sjukhus, Sahlgrenska Universitetssjukhuset ingår.

Systemintegratören TOPNORDIC har tecknat ett ramavtal med Västra Götalandsregionen, avtalsvärdet uppskattas till ett 2-siffrigt miljonbelopp. Avtalet gäller från den 15 april 2006 och 2 år framåt, med en möjlighet till ytterligare 2 års förlängning. Innehållet avser leverans av Nätverksinfrastruktur med tillhörande tjänster till Västra Götalandsregionens 50.000 anställda:

"Komplexiteten är något som ofta förbises, när offentliga verksamheter själva ombesörjer IT-inköpen. TOPNORDIC hanterar hela processen åt leverantörerna. Det säkerställer en effektiv hantering för Västra Götalandsregionen. Mervärdet finns i en friktionsfri logistik, implementering och drift, där TOPNORDIC optimerar IT-miljön samtidigt som omkostnaderna reduceras," säger regionchef Leif Nord, TOPNORDIC AB.

TOPNORDIC skall leverera nätverks- och kommunikationslösningar och tjänster till Västra Götalandsregionen. Lösningarna baserar sig på teknologi från bla HP ProCurve, Extreme och Cisco.

Nordens största sjukhus ingår i avtalet
Västra Götalandsregionen har i och med avtalet säkrat sina priser på IT-inköpen: TOPNORDIC övervakar samtliga IT-leverantörer 24 timmar om dygnet, och varje timma uppdateras priserna i TOPNORDICS eShop, som innehåller mer än 130.000 artiklar. Därmed säkerställer Västra Götalandsregionen att alltid få marknadens bästa villkor, andra faktorer har också varit avgörande:

Med sina 18.000 medarbetare är Sahlgrenska Universitetssjukhuset en väsentlig del av TOPNORDICs avtal med Västra Götalandsregionen. Det finns ett sedan flera år väletablerat samarbete mellan TOPNORDIC och Sahlgrenska, och Sahlgrenska värdesätter TOPNORDICs regionala närvaro.

TOPNORDIC ingår sedan i mars i Ementor koncernen och är nu Nordens ledande leverantör av IT-infrastruktur. Tillsammans är TOPNORDIC/Ementor en komplett systemintegratör:

"Samarbetet mellan TOPNORDIC och Ementor ger oss en unik möjlighet på Nordiska marknanden. Vi är en lokal systemintegratör men med ökad bredd och djup gällande såväl produkter som tjänster, med globala möjligheter. Vårt samarbete ökar vår kompetens ytterligare och stärker därmed vårt erbjudande till kunden. Det nya TOPNORDIC/Ementor effektiviserar våra kunders affärsprocesser," säger regionchef Leif Nord, TOPNORDIC.

Ytterligare upplysningar

TOPNORDIC AB
Regionchef Leif Nord
Mobil +46 709 709 800
leif.nord@topnordic.se

Kort om Västra Götalandsregionen
I Västra Götalandsregionen finns 50 000 anställda. Den allra största delen är sjukvårdsanställda på de 17 sjukhusen, de 134 vårdcentralerna och de ca 170 tandvårdsklinikerna. Regionen ansvarar också för en hel del annan verksamhet, tex Göteborgs Operan och Västra Götalands museum.

Kort om TOPNORDIC/Ementor
TOPNORDIC/Ementor är Nordens ledande IT-leverantör. Affärsområdena spänner över hela värdekedjan från hårdvara och mjukvara till service, installation, infrastruktur och utbildning - och en prisbelönt eShop. Som en del av Ementor-koncernen, som har 2 000 medarbetare, är TOPNORDIC/Ementor representerat i hela Norden med 17 lokalkontor placerade strategiskt i Norge, Sverige, Finland och Danmark. Ementor ASA är börsnoterat i Oslo.
www.topnordic.se