Kultur i Väst

Västsvensk barnboksexpert i Augustjuryn

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2013 12:21 CET

Nu har årets jurymedlemmar till det prestigefyllda Augustpriset utsetts. En av medlemmarna i kategorin Årets svenska barn- och ungdomsbok, är göteborgaren Eva Fred, barnlitteraturexpert på Kultur i Väst.

– Det känns oerhört roligt och viktigt att få det här uppdraget. Jag känner mig stolt och hedrad och ser fram emot att få börja läsa, berättar hon.

Det är tjugofemte gången som priset delas ut i de tre kategorierna; Årets svenska skönlitterära bok, Årets svenska fackbok samt Årets svenska barn- och ungdomsbok. Priset består av äran, en bronsstatyett och 100 000 kronor var till vinnarna. Förutom Eva Fred finns även författaren och SVT:s bokrecensent Magnus Utvik, Magnus Öhrn, forskare och lektor vid Stockholms universitet, Johanna von Horn, som driver bokhandeln Bokslukaren och Åsa Warnqvist, kritiker och barnlitteraturforskare vid Stockholms universitet, med i juryn. Eva Fred tror att blandningen är bra.

– Första jurymötet blir i april. Det kommer att bli spännande och fantastiskt kul att möta de övriga jurymedlemmarna och lära känna dem. Det blir säkert en massa skratt och kanske lite bråk, men framförallt intressanta diskussioner om barnlitteratur.

Kontakt:

Eva Fred

Foto: Fredrik Swedmyr/Kultur i Väst

Högupplöst bild på Eva Fred. Foto: Fredrik Swedmyr/Kultur i Väst

Kultur i Väst
Förvaltningen Kultur i Väst är en del av Västra Götalandsregionen. Vi tror på stora upplevelser för den enskilda medborgaren och utvecklande samarbeten med kommuner, organisationer och föreningar. I vår verksamhet ingår det regionala biblioteksuppdraget och delar av det regionala musikuppdraget. Läs mer på www.kulturivast.se