Göteborg & Co

Västsvenska ungdomar skriver bok om mat

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2013 08:41 CEST

Skall vi äta kött på samma sätt som idag eller är det en återvändsgränd? Är ett 25-procentigt matsvinn acceptabelt?  Och är det inte en förklädd kolonialism när rika länder och företag köper upp jättearealer i Afrika och Asien? 351 västsvenska ungdomar från 16 gymnasier och folkhögskolor har tillsammans skrivit en bok om mat där några av dessa frågor är utgångspunkter.

- Boken behandlar med stort engagemang fler av vår tids stora frågor, säger Åke Magnusson som tillsammans med Barbara Nilsson varit bokens redaktör. Våra unga författare pekar ut färdriktningen, en önskad utveckling som handlar om att vi alla måste ta ett klart större ansvar för såväl den egna som den globala på matområdet.

Bakom Matprojektet står Global Forum med sina partners Sida, Västra Götalandsregionen, Coop, Lantbrukarnas Riksförbund, Göteborg & Co samt Utbildnings- och Miljöförvaltningarna i Göteborgs Stad. Ett 80-tal ämnesexperter och lärare har bistått de 500 elever som deltagit i projektet.

Media inbjuds att delta när det första exemplaret av boken överlämnas till kommunalråded i Göteborg Robert Hammarstrand i närvaro av elever från Burgårdens utbildningscentrum, Munkebäcksgymnasiet, Mikael Elias Gymnasium och Sigrid Rudebecks Gymnasium enligt följande:

Dag: Måndag 15 april
Tid: Kl. 10.30
Plats: Restaurang & (tidigare restaurang Tintomara), Studium Restaurang & Bageri, Burgårdens utbildningscentrum, Skånegatan 20, Göteborg, hållplats: Scandinavium
Kontaktpersoner: Åke Magnusson, projektledare Global Forum, 0708-47 21 39, globalforum@goteborg.com
Anders Johansson, pressansvarig, Göteborg & Co,0706-01 16 63, anders.johansson@goteborg.com

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på corporate.goteborg.com