Västtrafik

Västtrafik bygger ut pendelparkeringen i Stora Höga

Pressmeddelande   •   Aug 10, 2012 10:35 CEST

Som en del av Västsvenska Paketet satsar Västtrafik på att bygga fler och större pendelparkeringar. Nu har byggandet dragit igång i Stora Höga, en ofta fullbelagd parkering som både tåg- och bussresenärer använder. När arbetet är klart kommer det finnas plats för cirka 170 bilar.

Från Stora Höga tar det cirka 35 minuter med tåg och 40 minuter med buss till centrala Göteborg. I dagsläget är pendelparkeringen i Stora Höga ofta fullbelagd och behovet är stort av att utöka antalet platser.

- Stora Höga är en av de platser som vi prioriterar i arbetet med att bygga ut och bygga fler pendelparkeringen inom ramen för Västsvenska paketet. Vi vet att det är svårt att få plats idag och det känns bra att kunna erbjuda våra kunder fler parkeringsplatser, säger Stefan Ekman, chef för Infraavdelningen.

I veckan har arbetet börjat med bland annat att schakta bort jord, och när byggandet beräknas vara klart i slutet av oktober kommer det finns plats för ytterligare 75 bilar, totalt cirka 170 platser.

Som en del av Västsvenska paketet bygger Västtrafik fler och större pendelparkeringar längs kollektivtrafikstråken: Alingsåspendeln, Kungsbackapendeln, Alependeln, Bohusbanan/E6 Norr, Boråsbanan/Riksväg 40, Väg 155, Väg 158 och Väg 190. I första hand byggs befintliga pendelparkeringar ut.

För mer information:
Stefan Ekman, chef Infraavdelningen 0706-42 28 98
Margareta Lindeberg, projektledare 0705-62 32 59
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99

Varje dag reser 375 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.