Västtrafik

​Västtrafik deltar i West Pride

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2015 13:55 CEST

Under årets West Pride-festival har Västtrafik ett eget tält i Regnbågsparken, där besökarna bland annat kan få en pratstund med företagets vd Lars Backström. Göteborgs bussar och spårvagnar bär som vanligt regnbågsflaggan under festivalen.

Västtrafik stödjer West Pride-festivalen sedan flera år tillbaka. Förra året dekorerades till exempel ett antal spårvagnar med bilder av garderobsdörrar, där avstigande resenärer steg ut ur ”garderoben”.

I år deltar Västtrafik för första gången med ett eget tält i Regnbågsparken, där företaget bjuder in till samtal om kollektivtrafiken. Företagets vd Lars Backström är själv på plats vid ett par tillfällen under festivalen för att samtala med alla som är intresserade.

– West Prides värderingar och vision om en jämlik och inkluderande värld fri från fördomar och diskriminering är viktig och det är precis så vi vill att Västtrafik och kollektivtrafiken skall upplevas, säger Lars Backström.

Besökare i tältet får bland annat möjlighet att prata med Västtrafik om företagets arbete med mångfald och jämställdhet, miljö och hållbarhet, Västsvenska paketet och det spännande projektet ElectriCity med nya elbussar som börjar köra 15 juni.

Liksom tidigare år kommer samtliga fordon i Göteborgs stadstrafik bära regnbågsflaggor för att bidra till festivalstämningen.

Fakta West Pride 10-14 juni
West Pride är en gratis kulturfestival i Göteborg, mellan den 10–14 juni, som lyfter upp normkritik och HBTQ-personers livssituation genom konst och kultur. Till West Pride är alla välkomna och nästan allt har fri entré.

För mer information:
Västtrafik på West Pride, program
Så går trafiken under paraden på söndag

Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99, press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.